KARL BARTOS: Communication

Arvio julkaistu Soundissa 10/2003.
Kirjoittanut: Jorma Jortikka.
Voit ottaa miehen pois Kraftwerkista, mutta et Kraftwerkia pois miehestä.

Arvio

KARL BARTOS
Communication
Sony

Voit ottaa miehen pois Kraftwerkista, mutta et Kraftwerkia pois miehestä.

Näin on käynyt Karl Bartosin kohdalla, sillä hän jätti saksalaisen elektronimusiikin pioneerin siinä vaiheessa, kun Ralf Hütter ja Florian Schneider alkoivat kiinnostua pyöräilystä enemmän kuin uusien melodioiden kehittämisestä. Ja kun kuuntelee Kraftwerkin uutta Tour de France Soundtracksia, huomaa välittömästi, että Bartos teki viisaan ratkaisun.

Communication on Bartosin ensimmäinen omalla nimellä tehty albumi yli kymmenen vuotta sitten tapahtuneen irtautumisen jälkeen. Hän ehti tehdä 90-luvulla pari albumia Electric Music -nimikkeellä, olla yhteistyössä muun muassa Bernard Sumnerin Electronicin kanssa sekä säilyttää elossa kipinän Kraftwerkin alkuperäisestä hengestä dj-keikoillaan.

Oikeastaan ei ole ihme, että Bartos jatkaa siitä, mihin Kraftwerk jäi huippuvuosinaan The Man Machinen ja Computer Worldin aikaan. Bartos oli nimittäin mukana kynäilemässä yhtyeen silloisia jättihittejä The Robots, The Model ja Tour de France. Todennäköisesti ei myöskään ole sattumaa, että Communication ilmestyy heti Kraftwerkin albumin perään, sillä seurattuaan perustamansa orkesterin viime vuosien surullista tilaa, hän on päättänyt näyttää, millainen tekijä edelläkävijäyhtye Kraftwerk vielä voisi olla.

Communicationin voima on kauniissa ja yksinkertaisissa, mutta tarttuvissa melodioissa, vanhahtavalla tavalla tutun, elektronisen Kraftwerk-soundin päivittämisessä sekä vocoderin läpi hoettujen tietotekniikkalatteuksien ironiassa. Bartosia ei voi tietenkään nimitellä varsinaiseksi huuliveikoksi, mutta kyllä Ultravioletin avainlause saa suun korviin: "Insulted by commercials, which say that cars add to sex appeal". 

Lisää luettavaa