Levyarvio: Erikoismiesten meditatiivinen ambient-matka – Devendra Banhartin ja Noah Georgesonin yhteislevy ulottuu itämaiseen eksotiikkaan saakka

Devendra Banhart & Noah Georgeson
Refuge
Dead Oceans

Freak folk -veijari Devendra Banhart on ollut aktiivinen levyttäjä 2000-luvulla. Artistin kymmenes albumi Ma julkaistiin toissa vuonna. Tällä kertaa venezuelalais-amerikkalainen erikoismies on intoutunut toteuttamaan levyllisen instrumentaalisävellyksiä tuottaja-miksaaja Noah Georgesonin kanssa, jolla riittää meriittejä muun muassa Joanna Newsomin ja The Strokesin kanssa työskentelystä.

Refuge-albumi vie meditatiiviselle ambient-matkalle tietynlaisen pysähtyneisyyden ytimeen. Matka on pitkä – peräti tunnin mittainen – ja perinteisiä popin konventioita välttelevä, joten keskittymistä kaivataan. Levy luo kiehtovan rauhoittavan maailman, johon on parasta uppoutua vaikkapa hengitysharjoitusten lomassa.

Monipuolisesti instrumentoitu levy kulkee hartaan kauniista pianominimalismista syvään sinfonisuuteen ja hienovaraiseen itämaiseen eksotiikkaan. Jälki on vaikuttavaa, vaikka tyypillisen film score -instrumentaalilevytyksen tuntua ei oikein voikaan välttää.

Refugen puhuttelevimpia hetkiä tarjoavat hauraan kaunis avausraita Book Of Bringhi ja kyynelkanavia koetteleva For Em. Ihanan painostavasti vellova Sky Burial kaipaisi jo laulajaa, mielellään jotakuta Scott Walkerin kuuloista.