Levyarvio: Terveisiä Weimarin tasavallasta – Bryan Ferry sovitti tutut kappaleensa vanhaksi jazziksi

Arvio julkaistu Soundissa 11/2018.
Kirjoittanut: Asko Alanen.

Arvio

Bryan Ferry And His Orchestra
Bitter-Sweet
BMG

Weimarin tasavallan aikaan, 1920- ja 1930-luvun vaihteeseen, sijoittuvassa saksalaisessa tv-sarjassa Babylon Berlin Bryan Ferry pääsi vanhan suolan makuun sovittamaan musiikkiaan mannermaiseksi periodijatsiksi sekä esiintymään kabareelaulajana. Jo Roxy Musicin esikoisalbumista (1972) asti Ferry oli osoittanut kiinnostusta sotaa edeltävään teatteriin, kabaree- ja baarikulttuuriin sekä taiteiden dekadenssiin. Niinpä hän puhalsi pölyjä otollisista Roxy-kappaleista sekä sooloraidoista ja jalosti niistä oman retrojazz-orkesterinsa kanssa hyvin sulavia ja tyylikkäitä menneisyyden kaikukappaleita.

Ferryn hellän ja henkevän lauluäänen sekä sulosointuvien jazz-puhaltimien yhteissovitukset ovat lähes täydellisiä, niin kuin glam-kimalteensa ja diskohileensä karistaneet melodiatkin. Artistin kehityskaari asettuu mukavasti uomaansa, kun alkuaikojen teatraalisemmat ensemble-rokit ja soolokauden sofistikoituneet klubidiskoilut fuusioituvat Ferryn viimeisimmän Jazz Age -villityksen hengessä. Bitter-Sweet on syvätarkkojen, seepianväristen impressioiden ja assosiaatioiden trad-soundtrackia ragtimesvengien ja autuaan hartaiden lemmenballadien periodimaailmassa.