PAOLA: Stockcity Girl

Arvio julkaistu Soundissa 08/2002.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.
Ruotsalaisneito Paola debytoi sooloartistina miehensä, Teddybears Sthlmin kitaristi Klas Åhlundin kapellimestaroimalla albumilla. Klas Åhlund on kirjoittanut suurimman osan Stockcity Girlin lauluista ja vastaa levyn miellyttävän vähäeleisestä tuotannosta.

Arvio

PAOLA
Stockcity Girl
Dolores

Ruotsalaisneito Paola debytoi sooloartistina miehensä, Teddybears Sthlmin kitaristi Klas Åhlundin kapellimestaroimalla albumilla. Klas Åhlund on kirjoittanut suurimman osan Stockcity Girlin lauluista ja vastaa levyn miellyttävän vähäeleisestä tuotannosta. Paolan naiivin ja viattoman vaikutelman antavat, tunnustetusti The Mamas & The Papasin ja Go-Go'sin kaltaisista amerikkalaisista popyhtyeistä inspiraatiota saaneet lauluosuudet ovat täydessä sopusoinnussa levyn kevyen kitaroinnin, hillityn koneiden käytön ja lähes demoäänitysten lailla kömpelöiltä kuulostavien rumpu- ja basso-osuuksien kanssa.

Jos Paolan tulkinnoissa on Velvets-rumpali Maureen Tuckerin pienten laulujen pelkistettyä lapsekkuutta niin säestävien muusikoiden vispaama monotonia on yhtä lailla sukua saman yhtyeen eleettömälle groovelle. Back Thenin intro tuo mieleen The Beatlesin kakkosalbumilleen lainaaman Marvelettes-hitin Please Mr. Postman ja Interstellar Loven tähtienvälisessä elektroniikassa sykkii D.A.F.ille ominainen määrätietoinen pulssi. Bob hundin puolitoistaminuuttinen instrumentaalivälisoitto Allt på ett kort keventää Stockcity Girliä – jos mahdollista – entisestään.

Paola on tehnyt ensimmäisenä albuminaan kapealla skaalalla liikkuvan ja lyriikoitaan myöten harmittoman laulukokoelman. Stockcity Girl on ilmava kuin hattara ja ruotsalaista hyvän tuulen kesäpoppia parhaasta päästä. 

Lisää luettavaa