UN-CUT: The Un-calculated Some

Arvio julkaistu Soundissa 09/2003.
Kirjoittanut: Jussi Niemi.
Viisi vuotta sitten drum'n'bass näytti integroituvan popin valtavirtaan. Yllättäin niin ei käynytkään. Undergroundina alkanut, parhaimmillaan erittäin jännittävä laji häipyi takaisin maan alle spesialistien herkuksi.

Arvio

UN-CUT
The Un-calculated Some
Blue Sky

Viisi vuotta sitten drum'n'bass näytti integroituvan popin valtavirtaan. Yllättäin niin ei käynytkään. Undergroundina alkanut, parhaimmillaan erittäin jännittävä laji häipyi takaisin maan alle spesialistien herkuksi.

Tietenkin crossover vaatii kompromisseja tai, kuten tässä tapauksessa, ainakin horisontin laajentamista. Se ei välttämättä tarkoita tylsää musiikkia. Tämän todistaa enteellisesti nimetty manchesterilainen Un-Cut, joka drum'n'bass-pohjalta syleilee soulia, r'n'b:tä ja reggaeta perinteisiä instrumentteja kaihtamatta. Jenna Gibbons on reippaasti keskivertoa sielukkaampi ja kyvykkäämpi laulaja, jolta irtoaa älykkäitä tekstejä. Iyiola "2D" Babalola ja Darren Lewis suosivat musiikillisissa ratkaisuissa jatsahtavaa soulia sämpläten maulla The Doorsin rockia, Gil Scott-Heronin funk-runoutta, Benny Golsonin jazzia ja Ann Peeblesin bluesahtavaa Memphis-soulia.

Midnight avaa pelin urbaanin filmaattisesti, Skin II Skin luo vastustamattoman grooven pienin elein ja Fallin' muistuttaa Motownin magiasta. Off Key heijastaa jännärimusiikin parhaita perinteitä No Wayn naittaessa reggaeta upeasti southern souliin. Loveless pyyhkii kaikki tänä vuonna kuulemani soul-balladit ja akustisen kitaran ajama Lost In Music pakahduttaa melodiansa kirpeällä haikeudella.

Un-Cutista kuullaan vielä! 

Lisää luettavaa