VARIOUS ARTISTS: Hits And Misses – Muhammed Ali And The Ultimate Sound Of Fistfighting

Arvio julkaistu Soundissa 01/2004.
Kirjoittanut: Tero Alanko.
1960- ja 1970-lukujen ajan Muhammad Ali oli maailman paras nyrkkeilijä. Hän oli myös kauniita kasvojaan arvostanut suurisuinen narsisti, joka raskaan sarjan mestaruuden valloitettuaan hylkäsi "orjanimensä" Cassius Clayn ja kääntyi muslimiksi.

Arvio

VARIOUS ARTISTS
Hits And Misses - Muhammed Ali And The Ultimate Sound Of Fistfighting
Trikont

1960- ja 1970-lukujen ajan Muhammad Ali oli maailman paras nyrkkeilijä. Hän oli myös kauniita kasvojaan arvostanut suurisuinen narsisti, joka raskaan sarjan mestaruuden valloitettuaan hylkäsi "orjanimensä" Cassius Clayn ja kääntyi muslimiksi. Hieman myöhemmin Ali kieltäytyi menemästä armeijaan, koska "Vietkong ei ollut koskaan kutsunut häntä neekeriksi." Samalla häneltä riistettiin mestarin titteli.

Muhammad Ali oli sankari sekä mustien että valkoisten joukossa – etenkin niiden, jotka vastustivat Vietnamin sotaa. Tämä levy on koostettu hänen kunniakseen sepitetyistä lauluista. Niistä monet rakentuvat Alin kehäavustaja Drew Brownin keksimän "float like a butterfly/sting like a bee" -sloganin ympärille.

Country-laulaja Tom Russellin vast-ikään äänittämän tribuutin lisäksi levyllä on niin Jorge Benin brasialaista sambarock-fiilistelyä 70-luvun alusta, muutama rehvakas 60-lukuinen soul-raita, Dennis Alcaponen ja Big Youthin jamaikalaisia rytmejä, trinidadilaista calypsoa, urbaania poliittista jazzfunkia kuin Alin ja hänen arkkivastustajiensa Joe Frazierin ja George Foremanin puheenvuorot. Kokoelman hurjin numero on zairelaisen Trio Madjesin kronikka kahdeksannessa erässä tyrmäykseen päättyneestä Alin ja Foremanin "rumble in the jungle" -ottelusta, joka järjestettiin Kinshasassa vuonna 1974.

Piakkoin ilmestyvän 35 kiloisen (!) Greatest Of All Time -kirjan rinnalla Hits And Misses -kokoelma jää väistämättä vähäpätöiseksi, mutta viihdyttäväksi kuriositeetiksi. Jostain syystä levyn saksalaiset kokoajat ovat myös unohtaneet Faithlessin pari vuotta sitten ilmestyneen Muhammad Ali -raidan. Vai olisiko niin, että modernit trance-rytmit eivät heidän mielestään istu irtonaisten ja orgaanisten ylistyslaulujen joukkoon?