”Ei kääpiö voi laulaa Black Sabbathissa” – Tarina siitä, kuinka Ronnie James Dio päätyi Black Sabbathin keulille

25.7.2018 16:35

Ronnie James Dion elämää ja vaiheita läpikäyvästä ensimmäisestä varsinaisesta elämäkertateoksesta, Ronnie James Dio: A Biography Of A Heavy Metal Icon -nimeä kantavasta opuksesta on julkaistu maistiaiseksi varsin mielenkiintoinen tarina 1970 ja 80-lukujen vaihteen tienoilta. Niteen lehdiltä irrotetulla maistiaisella kirjailija James Curl kertoo tarinan siitä, kuinka heavy metalin pieni suuri mies oikein päätyi musiikkityylin uranuurtajayhtyeen keulille.

Ozzy Osbourne oli tässä vaiheessa juuri poistunut Black Sabbathin riveistä ja Tony Iommi etsi kuumeisesti uutta laulajaa tämän seuraajaksi.

”Ronnie tapasi Tony Iommin ensimmäistä kertaa Don Ardenin kotona järjestetyissä bileissä. Sabbathia manageroineen Donin tytär Sharon Arden esitteli heidät toisilleen. Vaikka Sharon ei ollutkaan vielä tuolloin Ozzyn kanssa tekemisissä, hän tulisi myöhemmin avioitumaan Ozzyn kanssa ja muuttumaan kaikkien tuntemaksi tv-persoona Sharon Osbourneksi.”

”’Tässä vaiheessa Sharon esitteli minut Ronnielle’, Tony muistelee. ’Menin hänen luokseen ja sanoin: ’Olen pahassa jamassa. En usko homman toimivan tälläisenaan. Olisitko kiinnostunut tekemään jotain?’ Ronnie oli ehdottomasti kiinnostunut, mutta meni vielä monta kuukautta ennen kuin hän ja Tony löisivät hynttyynsä yhteen. Tony, Geezer ja Bill eivät olleet varmoja missä Ozzyn kanssa mentiin, eivätkä he tienneet olisiko hän vielä palaamassa vaiko ei. Kun Ozzy sitten viimein poistui yhtyeestä virallisesti, Tony kysyi Billiltä ja Geezeriltä: ’Mitä jos kokeilisimme Ronnieta?'”

”Muutamaa päivää myöhemmin Ronnie sai Tonylta puhelun, jossa kitaristi kutsui hänet kotiinsa jammailemaan. Kun Ronnie karautti paikalle isolla Cadillacillaan, Tonya huvitti se, että Ronnien penkki oli säädetty aivan rattiin kiinni. Kämpillä Ronnie tutustui Billiin ja Geezeriin. Samaan aikaan kun Ronnie teki tuttavuutta Sabbathin kundien kanssa, Tony alkoi soittaa jo pidempään pyörittelemäänsä Children of the Sea -kappaletta. Ei mennyt aikaakaan, kun Ronnie keksi siihen laulumelodian. ’Tonylla oli tämä helkkarin hieno riffi’, Ronnie muisteli ja jatkoi: ’mutta ei mitään sen lisäksi. Sanoin hänelle, ’Odotapas hetki’ ja menin nurkkaan kirjoittamaan lyriikoita. Sitten äänitimme koko homman. Kun sitten kuuntelimme lopputulosta, tiesimme heti, että meillä oli käsissämme jotakin erityistä.”

”Tony, Bill ja Geezer olivat lievästi sanottuna tyytyväisiä. ’Olimme todella vaikuttuneita’, Tony tuumi. ’yhden päivänä saimme aikaan uuden biisin, vaikka sitä ennen ei ollut tapahtunut aikoihin mitään. Soitimme hieman Lady Eviliä ja Ronnie keksi heti siihenkin laulumelodiat. Ajattelimme, että helvetti soikoon, meillähän on tässä voittaja.”

”Huolimatta yhtyeen edistymisestä, Geezer päätti lähteä yhtyeestä. Hänellä oli ollut avioliittonsa kanssa ongelmia jo pidemmän aikaa, eikä hän voinut enää vältellä niiden kohtaamista. Niinpä hän lähti kotiin. Ennen kuin korvaajaa löydettiin, Ronnie tarttui bassovelvollisuuksiin, jotta albumin työstöä pystyttiin jatkamaan. Hetken päästä Tony toi entisen Quartz-basisti Geoff Nichollsin ruotuun väliaikaiseksi tuuraajaksi.”

”Ensimmäinen kappale, jota nelikko työsti, oli Heaven and Hell. Tony oli puuhaillut biisin parissa jo aiemmin. Tony soitti riffin Ronnielle, joka ’lauloi vain menemään’. ’Se tapahtui hetkessä’, Tony ihasteli. ’Sanoimme vain toisillemme, että tämähän vaikuttaa todella hyvältä’. Ronnien tulo bändiin toi yhtyeeseen uutta eloa ja dynamiikkaa. Oli aivan selvää, että Tony ja Ronnie muodostivat aidosti loistavan biisinkirjoituskaksikon. Ronnien ideat olivat tuoreita ja eloisia, ja ne auttoivat nostamaan Sabbathin takaisin raiteilleen. Tonyn mielestä Sabbath oli laiskistunut muutaman viime vuoden aikana ja piti nyt kovasti näkemästään ja kuulemastaan. Ronnie haastoi heidät ja sen seurauksena Tony huomasi yhtyeen yhteensoiton tiukentuvan ja toiminnan muuttuvan ammattimaisemmaksi.”

”Kaikki muut paitsi Don Arden olivat tyytyväisiä Heaven And Hellin edistymiseen. Don teki selväksi, että hänen mielestään yhtye tarvitsi Ozzya eikä pitänyt siitä, että Ronnie vastasi nyt vokaaleista. ’Ei kääpiö voi laulaa Black Sabbathissa’, mies mutisi. Ronnie ja Tony tiesivät, että heillä oli käsissään jotakin poikkeuksellista, eivätkä he aikoneet luopua siitä noin vain. Kuin kostoksi, Don poistatti Tonyn ja Billin käyttämästä asunnosta kaikki vuokratut huonekalut.”

”Ymmärrettyään, että tilanne oli menossa vain huonompaan suuntaan, Tony katkaisi välinsä Doniin. Ronnien ja Billin kanssa käytyjen keskustelun jälkeen oli selvää, että jotakin oli tehtävä. Muutamaa viikkoa myöhemmin Sabbath lähti Los Angelesista ja muutti Miamiin, Floridaan, jossa he vuokrasivat talon Bee Gees -nokkamies Barry Gibbiltä. He kasasivat hetkessä treenitilat ja albumin työstö jatkui taas entiseen malliin. Ronnie kutsui Craig Gruberin, vanhan bändikaverinsa Rainbow’sta ja Elfistä, soittamaan bassoa ja Geoff siirtyi virallisesti yhtyeen kiipparistiksi. Tämä kokoonpano ei kuitenkaan pysynyt kasassa hetkeä pidempään. Avio-ongelmansa selättänyt Geezer palasi muutamaa viikkoa myöhemmin yhtyeeseen ja otti itseoikeutetusti orkesterin basistin paikan takaisin haltuunsa. Muutama viikko hänen paluunsa jälkeen albumin sävellystyöt olivat paketissa ja äänitykset saattoivat alkaa.”

Lisää luettavaa