Kävipä kerran niinkin, että Devin Townsendin soolodebyytti jäi miltei valmistumatta Antonio Banderaksen ryypiskelysessioiden takia

Metallin monitoimimies Devin Townsend muistelee Team Rockille vuoden 1996 Ocean Machine -soolodebyyttinsä äänityksiä Espanjan Malagassa. Tuolloin hellästi ”paskaluukuksi” kutsumassaan studiossa hikoillut Townsend törmäsi äänitysten aikana mitä monenlaisimpiin ongelmiin, mutta kenties kiusallisin niistä oli paikan omistajan taipumus heittää nuori muusikko pihalle omista sessioistaan, vain päästäkseen ryypiskelemään rauhassa espanjalaisen Hollywood-tähden kanssa.

– Antonio Banderas soittaa kitaraa, Townsend aloittaa muistelonsa karusta kohtelustaan. He asuivat pienessä kaupungissa, joten he linnoittautuivat iltaisin kavereineen juomaan brandya ja rämpyttämään akkareitaan kuuteen asti aamulla. Vaikka se onkin siisti tarina sinällään, 24-vuotiaalle rahattomalle jannulle, joka on tulossa mahdottomaksi osoittautuneen projektinsa kanssa hulluksi, se oli lähinnä että ”haistakaapa paska”, tiedäthän? Päästäkää minut vain studioon, minun täytyy saada tämä typerä levy valmiiksi! Olimme tulla [tuottaja] Danielin [Bergstrand] kanssa hulluiksi.

Toinen mielenkiintoinen knoppi löytyy tarinasta albumin virvelisoundin takaa. Se on nimittäin lainattu suoraan sellaisenaan Metallican Sad But True -kipaleesta.

– Jos kuuntelet Ocean Machinea tarkkaan, jokaisen virvelin iskun takana kuuluu kitaran mäjäys. Halusin levyn kuulostavan siihen aikaan Metallica-albumilta, mutta koska emme saaneet sitä muutoin toimimaan, laitoimme vain CD:n pyörimään.

Kuin kruununa kaikelle kärsimykselle, Banderaksen kanssa kaveerannut studiopomo ei lopulta meinannut luovuttaa Townsendille tämän albumin masternauhoja, joten laulaja-kitaristi joutui tuottajansa kanssa hiippailemaan paikalle yön pimeydessä, kopioimaan nauhat ja haihtumaan vähin äänin paikalta – tällä kertaa lopullisesti. ”En ole sen koommin nähnyt koko tyyppiä”, Townsend toteaa ja kaikesta voi päätellä, että näin on varmasti kaikkien kannalta parempi.