Musiikista on tullut sivutuote, harmittelee Sheryl Crow – Striimauksista tulevat rojaltit saavat laulajan ”surulliseksi ja vihaiseksi”

28.3.2024 17:16

Sheryl Crow vieraili hiljattain Bill Maherin juontamassa Random Clubissa ja kaksikko keskusteli pitkän kaavan mukaan muun muassa musiikkibisneksestä ja siitä, miten ala on muuttunut siitä, kun Crow aloitti uransa 1980-luvulla.

”Nykyään sinun pitää luoda brändi ja markkinoida itseäsi. Myyt siis itseäsi ja musiikki on sivutuote. Sinun pitää myydä itseäsi myydäksesi lippuja ja saadaksesi mainostuloja. Se ei koskaan ollut osa sitä, mihin minä ryhdyin. Mitään sellaista ei ollut ennen kuin Bob Dylan teki mainoksen Victoria’s Secretille – sitä ennen kukaan ei tehnyt mainoksia tai tehnyt rahaa millään muulla tavalla kuin soittamalla musiikkia ja myymällä levyjä”, Crow toteaa.

Kun Maher huomauttaa, ettei pelkällä levymyynnillä enää pärjää varsinkaan kun suoratoistopalvelut kuten Spotify maksavat kuunteluista niin pieniä rojalteja, Crow komppaa juttukaveriaan täysin.

”Se saa minut surulliseksi ja vihaiseksi”, Crow toteaa ja sanoo kaipaavansa sitä yhteyttä artistin ja kuuntelijan välille, mikä syntyi ennen musiikin digitaalista jakelua.

”Kun myit [fyysisiä] levyjä, tiesit, että sinulla on kannattajasi. Sinulla on se oma porukka, joka ostaa levysi ja pitävät siitä, mitä teet. Miten se homma edes toimii nykyään?”

Lisää luettavaa