Yhdysvaltojen levymyynti ennätysalhaisissa lukemissa – silti musiikkia kulutetaan enemmän kuin koskaan

7.7.2016 14:13

Billboard raportoi vuoden 2016 olleen tähän saakka levymyynnin kannalta heikoin ajanjakso sitten vuoden 1991, jolloin Soundscan, nykyinen Nielsen Music aloitti viralliset myyntimittauksensa. Albumimyynti on 16.9 prosenttiyksikön laskussa vuoden ensimmäisen puoliskon osalta ja viimeisen 18 kuukauden aikana julkaistut kappaleetkin ovat kaupankäynnin osalta 40 prosentin syöksykierteessä aiempaan verrattuna.

Samaan aikaan kuluttajat striimasivat yhteensä 208.9 miljardia biisiä tammikuun ja heinäkuun kuudennen päivän välisenä aikana, joka tarkoittaa 58.7% nousua vuotta aikaisempaan. Luvusta 113.6 miljardia muodostui audiosta ja 95.3 miljardia videosta, joka merkitsee samalla ensimmäistä kertaa, kun audiotiedostot ovat ohittaneet huonommin maksavat videostriimit.

Vuoden tähän mennessä ainoa miljoonamyyntiin yltänyt artisti Yhdysvalloissa on räppäri Drake, jonka albumi Views on myynyt yhteensä 2.6 miljoonaa kappaletta. David Bowien Blackstar on puolestaan eniten myynyt vinyylilevy lähemmäs 57 000 kappaleen myynnillään.

Digitaaliset kanavat nappasivat kaikkiaan 43.7 prosentin osuuden kaikesta albumimyynnistä, mutta yllättäen ei-niin-perinteiset cd-kauppiaat, kuten Amazon ja supermarketit kasvattivat osuuttaan 8.3 prosenttiyksikköä. Kaiken kaikkiaan musiikin kulutus albumimuodossa mitattuna on 8.9 prosentin nousussa, striimauksen vallatessa alaa yhä etenevissä määrin.

Lisää luettavaa