Mika Rättö kertoo viisi asiaa, mitä häkellyttävä Samurai Rauni Reposaarelainen opetti hänelle elokuvien tekemisestä

Mika Rättö esittää Samurai Rauni Reposaarelaisessa myös pääosaa.

Circle-yhtyeen laulajana musiikkipiireissä tunnettu Mika Rättö on nyt myös elokuvaohjaaja. Ja koska Mika Rättö on Mika Rättö, ei hänen esikoisohjauksensa ole mikään keskivertofilmi: pähkähullulta kuulostava Samurai Rauni Reposaarelainen on Meri-Porin maisemiin sijoittuva toimintaseikkailu, jossa heti alussa elokuvan nimikkohahmo voittaa salamurhaajan pelkkä oljenkorsi aseenaan. Äärimmäisen arvostettavaa toimintaa sekä Raunilta että käsikirjoittajilta!

Rätön ja muun työryhmän villit visiot tuodaan ensi kertaa yleisön nähtäväksi paraikaa käynnissä olevilla Rakkautta & Anarkiaa -festareilla. Niinpä on sopiva hetki kysyä ohjaajalta, mitä asioita tekijätiimi oppi esikoiselokuvaa tehdessään.

Mikäli haudot mielessäsi vielä mielipuolisempaa leffaideaa, lue alta Rätön neuvot ja ala hommiin! Tätä osastoa tarvitaan Suomeen enemmän.

Tee käsikirjoituksesta selkeä

”Elokuvakäsikirjoitusta ei kirjoiteta vain ohjaajaa varten. Kirjoitin Samurai Rauni Reposaarelaisen käsikirjoitukseen koko elokuvan vision, joka kuvineen ja äänineen pyöri päässäni. Lopulta kävi ilmi, ettei kukaan ymmärtänyt täysin, mitä ajoin rönsyilevällä nivaskallani takaa.”

Kirjoitin käsikirjoitukseen koko elokuvan vision. Lopulta kävi ilmi, ettei kukaan ymmärtänyt täysin, mitä ajoin rönsyilevällä nivaskallani takaa.
– Mika Rättö

”Työryhmälle tarkoitetun käsikirjoituksen on siis oltava yksinkertainen ja selkeä, jotta koko työryhmä kykenee omaksumaan nopeasti ja helposti teoksen punaisen langan ja vision ja täten paneutumaan omaan osa-alueeseensa heti alussa täydellä teholla. Työryhmän käsikirjoituksen jälkeen niin sanottua ohjaajan käsikirjoitusta voi syventää ja mutkistaa loputtomiin.”

Uskalla ottaa yhteyttä ja kysyä

”Työskennellessäni pitkään itsekseni, ajattelin vaivaavani ihmisiä soitellessani ja kysyessäni heitä avuksi. Elokuvaa kykenee harvoin tekemään yksin, ja pelkoni vaivaamisesta osoittautuikin täysin vääräksi. Innokkaita osanottajia, näyttelijöitä, avustajia ja kuvauspaikkoja järjestyi tuon tuosta, ja hyvää tahtoa projektin onnistumiseen sai todistaa kaiken aikaa. Elohuvahanke osoitti ihmisten valtavan yleisen auttamisen ja osaaottamisen halun, jota ilman tämän kaltaiset hankkeet eivät olisi mahdollisia.”

Puhuminen

”Teoksesta puhuminen osoittautui vahvimmaksi työkaluksi elokuvan tekemisessä. Puhuimme työryhmän keskuudessa kaiken aikaa siitä, mikä toimii mutta etenkin siitä, mikä ei toimi, miksi se ei toimi ja kuinka sen voisi saada toimimaan. Loputon rakentava itsekritiikki oli koko elokuvahankkeemme tärkein työkalu, jota vasten puhumme tällä hetkellä jo tulevista elokuvahankkeistamme yhtenäisemmin ja rakentavammin.”

Elokuvanhankkeen toteuttaminen nollasta sataan

”Olen saanut olla mukana elokuvan jokaisessa osa-alueessa, joiden syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen on äärimmäisen tärkeää. Näin, kuinka idea taipuu käsikirjoitukseksi, kirjoitus kuvauspaikaksi, paikka vaatii lavasteisiin ruuveja ja muttereita, puvustus vaikuttaa valaistukseen, kuvakoko repliikkien psykokogiaan, elokuvan tyyli markkinointiin ja niin edelleen.”

”Koko prosessin ymmärtäminen ei ole tärkeää vain ohjaajalle, vaan myös muille työryhmän jäsenille, sillä kuvaajan on ymmärrettävä näyttelijän ohjausta, valaistusta, elokuvan leikkausrytmiä ja muuta. Mitä vahvempi on ydintyöryhmän ymmärrys kaikkien osa-alueiden vaikutuksesta lopputulokseen, sitä vahvempi on elokuvanteon ote jokaisessa vaiheessa.”

Elokuvakerronnan päällekkäisyys

”Tästä esimerkkinä kerrottakoon, että ensimmäisen kohtauksen ensimmäisen version leikkaus kesti noin 17 minuuttia ja lopullinen ohjaus ja leikkaus noin kaksi minuutia. Lopullinen kohtaus ei ollut vain leikattu lyhyemmäksi, vaan kerrottavia asioita oli lomitettu ja ohjattu päällekkäin, kuten miljöö, hahmojen psykologinen muutos kuvassa ja seuraavan kohtauksen aloitus. Tämä elokuvakerronnan keiko kehittyi projektimme aikana suuresti.”

”Sama sisältö mahtui lopulta viidesosaan alkuperäisestä, ja kuvaustilanteiden yleinen työnopeus moninkertaistui, koska opimme jakamaan sisällön toimiviin kuvakokoihin ja liittämään monia asioita yhteen kuvaan. Opittavaa jäi valtavasti, mutta elokuvan alkeiskussi on nyt käyty, joten suuntaammekin tästä kohti korkeampia vuoria.”

Samurai Rauni Reposaarelainen tulee ensi-iltaan Rakkautta & Anarkiaa -filmifestareilla 21. syyskuuta.