”Venäjän aloittama sota on aivan käsittämätön asia!” – Evergreyn uutuus käsittelee liiankin ajankohtaisia aiheita

Tummia progressiivisia sävyjä power-vaikutteisen melodiseen heavy metaliinsa sekoittava Evergrey kolkuttelee jo kolmenkymmenen toimintavuoden kunniakasta rajapyykkiä. Vuonna 1993 perustettu göteborgilaisyhtye ei ole missään vaiheessa jäänyt lepäämään laakereilleen, sillä ryhmän diskografiasta löytyy useiden demojen, livelevyjen ja kokoelmien lisäksi kolmetoista täysimittaista studioalbumia.

Mennään toukokuussa ilmestyvän A Heartless Portrait (The Orphean Testament) -uutuuden äärelle tuossa tuokiossa, mutta käväistään ensin takavuosien taistojen äärellä.

– Jos joku ei tunne tuotantoamme, suosittelen aloittamaan uudesta albumista ja menemään siitä askel askeleelta kohti varhaisempia julkaisuja. The Dark Discovery -debyytti (1998) oli vielä jossain määrin oman jutun hakemista, mutta jo toinen levytys Solitude, Dominance, Tragedy (1999) osui huomattavasti paremmin maaliin. Olemme pystyneet pitämään tasomme varsin korkealla, vaikka itse sanonkin, hymähtää laulaja-kitaristi Tom S. Englund.

Onko sinulla ikinä ollut sellaista tuntemusta, että luovuuden kaivo on ehtymään päin?

– Itse asiassa se oli takavuosina hyvinkin tuttu fiilis, mutta viime aikoina säveltäminen on tuntunut vaivattomammalta ja helpommalta kuin koskaan ennen. Olen parin menneen vuoden aikana tehnyt musiikkia varmaan neljän täysimittaisen albumin verran, ja pääkoppa tuntuu taas olevan täynnä uusia ideoita. Olenkin jo kirjoittanut materiaalia Evergreyn seuraavalle levylle!

Milloin pian ilmestyvän A Heartless Portrait (The Orphean Testament) -teoksen valmistelu alkoi ja mikä oli tällä kerralla ykköstavoitteenne?

– Julkaisimme edellisen Escape of the Phoenix -levymme helmikuussa 2021, ja aloimme työstää uutta albumia Escapen ilmestymistä seuranneena päivänä, naurahtaa Englund.

– Ensimmäiseksi syntyi levyn avausbiisi Save Us, ja se asetti tunnelman hienosti kohdalleen. Jossakin vaiheessa päätimme myös ottaa faneja huutamaan kappaleen ”hey, hey” -kohtia, sillä halusimme mukaan Mötley Crüen Shout At The Devilin ja Acceptin Metal Heartin kaltaisia tunnelmia.

Save Usin ohella myös päätösbiisi Wildfires on eräs uuden levytyksen tärkeimmistä teoksista. Se on melodinen tunnelmapala, sillä halusimme kuulijan rauhoittuvan varsin räväkän levyn lopuksi. Ideana on myös se, että joidenkin kohdalla tällainen fiilistelykappale saattaa herättää ”pitääpä kuunnella levy saman tien uudelleen” -fiiliksen!

Millainen tarina liittyy A Heartless Portrait (The Orphean Testament) -otsikkoon?

– Levyn biisilistalta löytyvät nimet Heartless ja The Orphean Testament, ja pidin otsikoista kovasti. Kun en pystynyt luopumaan kummastakaan, hyödynsin sitten molempia, naurahtaa Englund.

– Levyn tekstien teemat ovat juuri nyt pelottavankin ajankohtaisia, sillä niissä käsitellään ihmismielen synkkiä puolia: egoismia, julmuutta, häikäilemättömyyttä ja niin edelleen. Venäjän helmikuussa aloittama sota on aivan käsittämätön asia!

Usein Suomessa konsertoiva Evergrey saapui maahan taas toukokuussa. Kiertue käsitti kolme keikkaa: 12.5. Turussa, 13.5. Helsingissä ja 14.5. Tampereella.

– Kun bändillä on ikää kolme vuosikymmentä, kiertuetouhu on jo melkoisen rauhallista, sanoo Englund.

– Takavuosina meininki oli sitä vastoin kovin toisenlaista. Eräänkin kerran tulimme laivalla Suomeen, ja tajusimme varhain aamulla, ettei kukaan meistä ole lähelläkään sallittua ajokuntoa. Onneksi eräs satamatyöntekijä ajoi pakumme paatista ulos, ja sen jälkeen nukuimme autossa muutaman tunnin. No, sekin kiertue sai varsin räjähtävän startin!

Teksti: Timo Isoaho
Artikkeli on julkaistu Soundissa 4/22.