Keskustelua levybisneksen tulevaisuudesta

27.9.2007 09:09

Jos Freakonomics: A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything ei ole tuttu kirja, siihen kannattaa tutustua. Siinä puretaan monia aikamme taloudellisia ilmiöitä, kuten miksi katutason huumekauppiaat asuvat mutsinsa luona, helposti sulatettaviksi namupaloiksi.

Jos Freakonomics: A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything ei ole tuttu kirja, siihen kannattaa tutustua. Siinä puretaan monia aikamme taloudellisia ilmiöitä, kuten miksi katutason huumekauppiaat asuvat mutsinsa luona, helposti sulatettaviksi namupaloiksi.

Kirjan tuottaneesta kaksikosta toisella, Stephen J. Dubnerilla, on pieni hetki paidatonta semirocktähteyttä luurankona kaapissaan. Hänen bändinsä kiinnitti talliinsa Clive Davis, jonka vaikutuksesta kevyen musiikin historiaan voi olla aika montaa mieltä… Dubner laittoi kyselyn musiikkibisneksen tilasta kiinnostavalle katraalle asiantuntijoita ja toimijoita. Tässä tulos:

http://freakonomics.blogs.nytimes.com/2007/09/20/whats-the-future-of-the-music-industry-a-freakonomics-quorum/

Tässä hyvä maistiainen taloustieteilijä Kolemn Strumpfin vastauksesta:

It is important to remember that sales downturns are not atypical in the music business, and that investors remain interested in selling records. The current situation closely mirrors the post-disco bust in the early 1980s. Specifically, real revenues fell by the same percentage during the years 1979 to 1985 and 1999 to 2006. The record industry also continues to generate profits and attract interest from investors. For example, a private equity firm just last month completed a ₤3 billion takeover of EMI, and an investment group purchased the Warner Music Group in 2004 for $2.6 billion.

…ja:

There are several other factors that might explain recent sales trends. First, recall the industry’s similar problems in the early 1980s. Then, as now, sales were down as consumers stopped purchasing albums from a previously popular genre (in the ’80s it was disco; now it’s teen-pop). So one explanation is that the industry has failed to find genres that capture the interests of consumers.

Strumpf on ensimmäinen lukemani musiikkibisneksen nykytilaa kommentoiva taho joka on maininnut että muillakin aloilla koetaan huonoja aikoja. Miksi musabisneksen olisi suhdannevapaata rahan tahkoamista? Ei se ole mikään keskikaljabaari…

 

Lisää luettavaa