Turhuuksien roviossa käryää sälä

Älä osta mitään-päivän tarkoituksena on saada ihmiset yhtenä päivänä vuodesta aktiivisesti miettimään omia kulutusvalintojaan ja -tottumuksiaan. Tänä vuonna tapahtuma on nostanut profiiliaan ja jalkautuu ihmisten keskuuteen toreille, museoihin kauppakeskuksiin ja muihin julkisiin tiloihin levittämään maltillisen kulutuksen autuaaksi tekevää sanomaa.

Nykymaailmassa on tietysti tärkeätä että sanomaasi tukee julkkis, koska muuten koko sanomaa ei ole olemassa. Niinpä Älä osta mitään-päiväkin on saanut tuekseen kuluttajakärpäsiä houkuttelevaa hunajaa. Näkyvimpinä tukijoina mukana häärivät ilmeisesti HIM, PMMP ja Anna Abreu.

Nyt voi tietysti miettiä että kuinka mielekästä on hankkia kulutuskriittisen tapahtuman mannekiineiksi ihmisiä joiden elanto on niin elimellisesti riippuvainen kulutushyödykkeiden massamyynnistä. Varsinkin Idols-tähden mukanaolo on huvittavaa, ottaen huomioon että koko ilmiön liiketoimintamalli perustuu siihen että saadaan mahdollisimman paljon krääsää markkinoille ja myytyä lapsile mahdollisimman lyhyessä ajassa, koska keskiverto Idols-kasvon hyllyikä on lyhyempi kuin luomumaidon dakarilaisessa ulkoilmamarketissa.

Eikö joku turha julkkis joka ei synnytä krääsävuoria olisi olut mielekkäämpi valinta? Susanna Sievinen olisi kuulemma tarjolla ja näkee nälkää (tällä kertaa ihan vastoin tahtoaan…). Siinäpä oiva immateriaalinen hyödyke!

www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/56209.shtml