Arvio: Lukas Traxel soittaa japanilaiset mytologiat eloon – Debyytti on vahva aloitus sveitsiläisjazzarille

Arvio julkaistu Soundissa 3/2023.
Kirjoittanut: Linda Söderholm.

Arvio

Lukas Traxel
One-Eyed Daruma
We Jazz

Sveitsiläisen jazz-taiteilijan Lukas Traxelin debyyttialbumi on vahva aloitus. Miehen debyytti on orgaanista ja avantgardistista instrumentaalijazzia, joka kuvaa tunnetiloja laidasta laitaan. Rytmikäs free jazz on aina liikkeessä, levy on samaan aikaan vihainen ja haikea, surullinen ja toiveikas, tarmokas ja herkkä, viimeistelty sekä keskeneräinen. Kaikki sävellykset ovat Traxelin omia ja ne ovat syntyneet suremisprosessissa hänen menetettyään isänsä.

Triossa vaikuttavat Traxelin (kontrabasso) lisäksi Otis Sandsjö (saksofoni) sekä Moritz Baumgärtner (rummut). Mieleenpainuvista opuksista huokuvat vahvat tunteet, joita kolmikko tulkitsee teräväkärkisellä tarkkuudella ja merkityksellisellä syvyydellä. Luovan jazzin vaikutteissa voi kuulla sveitsiläispianisti Colin Vallonin trion, kaikuja Jimmy Guiffren ja Sonny Rollinsin tuotannoista sekä Charlie Hadenin kontrabasismista ja John Coltranen saksofoniperinteestä.

Levyn nimi – japanilaisesta mytologiasta ja buddhalaisesta perinteestä peräisin oleva Daruma-talismaani, jonka yksisilmäisyys viittaa vahvasti toiveiden toteutumattomuuteen tai epätäydellisyyteen – kulminoituu Traxelin, Sandsjön ja Baumgärtnerin soitossa, joka tuo sävellykset toteen.

Lisää luettavaa