Arvio: Portit auki Tekramütischin sisäavaruuteen – Toppo Koposen ja Jukka Hyrkäksen projekti on päätön mutta hykerryttävä

Tekramütisch
Kalastus kielletty
Tekramusik

Toppo Koposen ja Jukka Hyrkäksen hämmästyttävän hedelmällinen yhteistyö kiteytyy kaikkiaan 41 digijulkaisun sarjan viimeisimpiin rykäisyihin jo kahdeksantena cd-koosteena. Kalastus kielletty -tupla kattaa marraskuusta toukokuuhun 2021-2022 julkaistut neljä nettilongaria. Kappaleet on uskollisesti jyvitetty niin, että Koposen ja Hyrkäksen kipaleet ovat vuorotellen parittomilla ja parillisilla numeroilla. Ne eivät silti noudata albumijärjestystä, vaan ovat jollain sumealla logiikalla uusiksi järjestetyt. Tupla alkaa viimeisimmän Hiekkaa ja vettä -tallenteen vankalla vetonaulalla Ufot lähtivät, jonka särähtelevä garage lite -soundi avaa oivasti portit monitahoiseen, tekramyyttiseen sisäavaruuteen.

Koposen piukea äänenklangi ja Hyrkäksen lempeämmin pohdiskeleva tulkintatapa täydentävät toisiaan, välillä myös yhteislauluna. Keskeistä on lyriikan kekseliäisyys eriskummallisten teemojen kuvailun nokkelalla retoriikalla. Duon runsaan tuotannon selittävä nopsa instant-runoilu on pitänyt kutinsa satojen biisien vuolaudessa kahdeksan vuoden ajan. Ikuista muutosta on tapahtunut vain soitto- ja soundikikkailussa, kun kaksikko kernaasti toteuttaa hullumpiakin mielijohteitaan. Lauluteemojen vilkas vaihtelu pitää kuuntelijan virkeänä eikä siitäkään ole haittaa, jos hoksottimet eivät pysy koko ajan kärryillä. Se, mikä tapahtui edellisessä laulussa pyyhkäistään seuraavan laulun edestä oitis pois pöydältä. Homma sujuu kuin rasvattu.