Näkökulmasta riippuen tämä levy on joko tribuutti tai tulkinta Länsi-Lontoon nk. broken beat -äänestä. Madlib on läpi uransa yrittänyt kunnioittavasti oppia ymmärtämään musiikin merkkijärjestelmiä ja symboleita mutta toisaalta harvakseltaan aikalaistensa tuotoksia. Hänen hip hopinsa on perinnetietoista mutta omalakista.
On mielenkiintoista kuulla Madlibin kääntävän musiikkia, jolla ei ole toistaiseksi omaa historiankirjoitusta. Tuottajan esittämä rajaus on kuitenkin niin armoton, että kriittisien äänenpainojen perusteella on vaikea uskoa yhtenäistä historiankirjoitusta syntyvänkään: tyylien keinotekoinen yksilöiminen ei tee oikeutta kukoistavan kulttuurielämän monimuotoisuudelle.
Theme For A Broken Soulin kohdalla herää kysymys, miksi Madlib haluaa tulkita tyyliä, jonka määrittelystä vastaavat ensisijaisesti brittilehdistö ja markkinointiosastot, jotka yrittävät piirtää pysyvät ääriviivat alati liikkeessä oleville ilmiöille? Sen on täytynyt hiipiä hänen tietoisuuteensa läheisten vaikutteiden ja samplejen siivellä.
DJ Relsillä ei ole Madlibin tulkintaa, vaikka instrumentaalien parhaat piirteet ovat tekijälle luonteenomaisia: Madlibin murtunut tyyli ja äänenvärit istuvat yhteyteen, vaikka työssä ei ole siinä määrin hienostuneisuutta ja tarkkuutta kuin kohteliaisuutta ja kehittymättömyyttä.
DJ RELS: Theme For A Broken Soul
Arvio julkaistu Soundissa 11/2004.
Kirjoittanut: Asko Kauppinen.
Arvio
DJ RELS
Theme For A Broken Soul
Stones Throw
Theme For A Broken Soul
Stones Throw