KALLE KALIMA: High Noon

Arvio julkaistu Soundissa 2/2016.
Kirjoittanut: Pekka Laine.

Arvio

KALLE KALIMA
High Noon
Act

Elokuvaohjaaja Guillermo del Toro on todennut osuvasti, että taitavat muusikot eivät pelkää mitään niin paljon kuin kaunista melodiaa. Sellaisen soittaminen ei sovi heidän arvolleen. Se on liian helppoa, vaikka oikeasti se on liian vaikeata. Kitaristi Kalle Kalima ei pelkää helppotajuisen sävelmän pyhää yksinkertaisuutta. Tämän vapaan jazzin ja aika häröilevänkin rajatilamusiikin kasvatin uutuus on peloton matka kohti melodian ydintä.

Sukeltaessaan tuttujen western-teemojen pariin, Kalima on kiertänyt jatsareiden helmasynnit. Emme kuule kappaleiden mankelointia tunnistamattomaan kuosiin, emme pikkukivaa svengailua tai soolovuorojen kaavamaista jakelua. Sen sijaan zeniläisellä otteella operoiva muusikko puhdistaa ikivanhat sävelkulut genremaneereiden pintakuonasta. High Noonin taivaallisiin kitarakuvioihin ja avaraan triosointiin kätkeytyy taikatemppu: vanha muuttuu tuoreeksi. Sibeliuksen Jääkärimarssi – tuo valkoisen Suomen ykköshitti – onkin maailman hyytävimmän spagettilänkkärin tunnusmelodia. Kohta joku kuolee. Kymmenien kuppaisten rautalankaversioiden tuhoama Ghost Riders In The Sky soi sekin uljaana kuin neitsytratsastuksellaan. Tarvitaan todella ihmeellinen soittaja, jotta tällainen uudelleensyntymä on mahdollinen.

Lisää luettavaa