Levyarvio: Jazz-lääkitystä murheeseen – Puhaltajamestari Masa Orpana aktiivisena kahdella rintamalla

Jazzmuseo
Elävänä Pyynikinlinnassa
Alba

Yhteisarvio:

Masa Orpana: Honk ★★★★

Jazzmuseo: Elävänä Pyynikinlinnassa ★★★★

Maan ykköspuhaltajiin lukeutuva Masa Orpana taipuu moneen. Nyt hänen molemmat omat bändinsä julkaisevat uudet levyt yhtaikaa.

Honk operoi klassisen instrumentaali-r&b:n parissa enkä usko, että nykyään kukaan koko maailmassa hoitaa homman paremmin. Uutta pyörää ei keksitä, mutta musiikin rakkaudesta lähtevä ymmärrys ja näkemys ovat sitä tasoa, että vastarinta on turhaa. Ihan sama kuunteleeko originaaleja vai Henry Glowerin Backwoodsin tai Dexter Gordonin Soul Sisterin kaltaisia herkkuja. Johtajan kypsän mureasti soivat fonit saavat loistavaa tukea Jonni Seppälän niukan tiukasta kitaroinnista (Midnightissa steel) Ville Vallilan ja Juppo Paavolan rennosti funkyn rytmiikan erehtymättömällä tuella.

Jazzmuseo taas on rummuton kvartetti, jonka aina eri teemalla kulkevat konsertit Tampereen Pyynikinlinnassa on jo vuosia myyty loppuun. Tämän vuoden keväällä taltioitu live tarjoaa todisteet. Lauri Hannun kitara, välillä dobro slidellä, Arto Piispasen piano ja Ville Rauhalan kontra elävät ihastuttavan orgaanisessa symbioosissa Orpanan fonien kanssa. Yhtyeen jäsenten sävellykset edustavat samaa tasoa kuin omaksi sovitetut coverit, kuten Carla Bleyn Sing Me Softly Of The Blues tai Frank Zappan 20 Small Cigars. No, kyllä Sam Cooken A Change Is Gonna Come nousee tolkuttomassa sielukkuudessaan vielä muiden yläpuolelle.

Molemmat levyt ovat sitä kamaa, jonka puoleen käännyn kun lääkitys on tarpeen. Suosittelen erittäin lämpimästi.