Levyarvio: Jazzia popbiisien mitoissa – Koma Saxon levyllä kaikki sooloilevat ilman alleviivauksen makua

Arvio julkaistu Soundissa 10/2019.
Kirjoittanut: Arttu Tolonen.

Arvio

Koma Saxo
Koma Saxo
We Jazz

Basisti Petter Eldhin Koma Saxo -projekti on virkistävä, aivan omanlaisensa juttu.

Sen torvisektio koostuu vain saksofoneista. Tämä antaa yhteissoitolle uniikin tekstuurin.

Koma Saxo on leikattu kasaan studio- ja livepätkistä, ja se on tehty läpinäkyvällä tavalla. Eli prosessi on kuuluva osa musiikkia ja jälkituotanto on vahva soitannollinen sekä sävellyksellinen elementti. Tämä on yhä harvinaista jazzissa vaikka sitä on tehty jo 60-luvun lopulta lähtien, Teo Maceron ja Miles Davisin yhteistyönä.

Koma Saxon biisit ovat miniatyyrejä – jazzin kontekstissa. Suurin osa on perus popbiisin mitoissa.

Tärkein erottava tekijä on ehkä yhtyeen taipumus välttää alleviivattua sooloilua. Levystä tulee mieleen Joe Zawinulin lausahdus Weather Reportin alkuajoilta: ”no one solos, everyone solos.” Koma Saxo toteuttaa tätä eetosta suuren osan levystä, keskittyen tiukkaan yhteissoittoon tai leikkelemällä tehtyyn kollaasiin. Välillä, kuten esimerkiksi kappaleessa Slakten Makten Takten, koko bändi soi kuin perkussiot.

Lisäpisteitä tulee cover-valinnoista: Edward Vesalan Byågz ja Matti Oilingin Cyclops Dance.

Ehdottomasti yksi vuoden parhaista levyistä.

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa