Levyarvio: Musiikki kuin 70-luvun Technicolour-kuvat – The Killersin Dave Keuning valitsi pehmeämmän lähestymistavan

Keuning
Prismism
Thirty Tigers

The Killers -yhtyeen kitaristi Dave Keuning jättäytyi pois emoyhtyeensä kiertueelta työstääkseen debyyttialbumiaan, ja Prismismin kuultuaan voi sanoa, että ratkaisu oli ehdottomasti oikea.

Albumi ui hieman samansävyisissä vesissä kuin The Killerskin, mutta omaa selkeästi pehmeämmän lähestymistavan. Musiikki kieputtaa mieleen vähän pölyisen, mutta nuhjuisuudestaan huolimatta kotoisan filtterin läpi suodatettuja Technicolor-kuvia 70-luvulta, vaikka tyylilajinsa puolesta albumia ei ehkä sinne voisikaan asettaa.

Keuning on soittanut albumilla lähes kaikki soittimet itse, ja parhainta albumissa onkin se, ettei artisti ole päästänyt itseään liian helpolla. Levyltä löytyy niin avaruusääniä kuin kelttimäisiä kansanlauluvibojakin, ja usein jo kappaleen avaavista kitaroista ja synasoundeista kuulee, että siitä tulee pitämään.

Musiikki kuulostaa miltei parhaimmalta kuunneltuna kuulokkeista, jotka taittavat prisman tavoin musiikin yhteen paikkaan valtavaksi energiaksi. Hienoimpia kappaleita ovat Boat Accident sekä Queen’s Finest.

Neljällätoista raidallakin albumi hujahtaa ohitse kauniina ja kylmiä väreitä aiheuttavana. Ääniaalto aallolta se ui mieleen ja jättää sen sopukoihin lähtemättömän vaikutuksen.