Levyarvio: Repeämiä äänitapetissa – Sasami paljastaa osaamisensa vähän kerrallaan

Arvio julkaistu Soundissa 3/2019.
Kirjoittanut: Hannu Linkola.

Arvio

Sasami
Sasami
Domino

Kalifornialaismuusikko Sasami Ashworth luo debyytillään kiinnostavan ristiriidan. Hän kirjoittaa paljaita tekstejä, joiden lakoninen suorapuheisuus tuntuu päiväkirjamaisen henkilökohtaiselta. Samalla hän kuitenkin häivyttää itsensä laulujen taustalta lähes täysin. Soitto kiinnittyy kautta levyn johonkin traditioon niin jämäkästi, että tekijyys hahmottuu vain satunnaisina repeäminä äänitapetissa.

Lähtökohdat ovat toki kunnossa. Itsetietoisessa indie-estetiikassa kylvetetyistä lauluista löytyy juonteita niin Stereolabin lumoavaan post rockiin, Dum Dum Girlsin vaaleanpunaiseen noiseen kuin pienen mutkan kautta Grandaddyn varhaiseen lofi-slackerismiinkin. Taiten kirjoitetut kappaleet myös naamioituvat asiaankuuluvan vähäeleisiksi, kunnes melodinen kauneus, kitaroinnin ennakkoluulottomuus ja hienoinen psykedeliakin alkavat löytyä.

Silti kokonaisuudesta jää pidätelty vaikutelma. Aivan kuin Sasami paljastaisi osaamisensa vain vähän kerrallaan ja suuntaisi silloinkin kunnian muille. Onneksi päätösraita Turned Out I Was Everyone avaa asetelmaan uuden näkökulman. ”Thought I was the only one / turned out I was everyone”, Sasami toistaa kerta toisensa jälkeen nostaen avoimuuden ja piilottelun välisen ristiriidan albumin tietoiseksi ydinsisällöksi. Aavemainen jälkimaku pakottaa palaamaan alkuun, silläkin uhalla että palkinto jää edelleen piiloon.

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa