Ruotsalaisen Marit Bergmanin kakkoslevy Baby Dry Your Eye on saanut sikäläisten lehtien kriitikot polvilleen, puhuvat jopa sensaatiomaisesta mestariteoksesta. Liekö maittemme välissä sijaitseva Pohjanlahti syynä, kun tuo erinomaisuus ei tänne asti välity. Koko levyä häiritsee liiallinen tuttuuden tunne. Toistuvasti löydän itseni raapimasta päänahkaani ja miettimässä, missä ihmeessä olen kuullut tämän melodiapätkän tai urkuriffin aikaisemmin. Esimerkiksi The Curen Inbetween Days vilahtaa kahdellakin kappaleella ja Kimberley Rew tahtoisi luultavasti ainakin osan You're With Men teostotilityksistä.
Päällisin puolin kaikki on kuitenkin ok ja esimerkiksi Can I Keep Himin aloittavat memphis soul -torvet ovat suorastaan erinomaisen onnistunut sovitusidea. Kokonaisuus ei kuitenkaan missään vaiheessa nouse kunnolla lentoon. Ainekset ovat suunnilleen kasassa, mutta soppa on kovin mauton. Edes Bergmanin lyriikoiden romantiikka ei mausta keitosta riittävästi.
Cecilia Nordlundin avittama Adios Amigos onnistuu ehdottomasti parhaiten. Mukaansa tempaava kertosäe ja hilpeä teksti kulkevat käsi kädessä iloisessa harmoniassa juuri sopivan alle kolmen minuutin keston ajan. Levyn lopettava Outro luettelee levyn tekemiseen osallistuneet muusikot ja lopuksi toteaa: "and now, ladies and gentlemen, time to press play again". Taidan kuitenkin vaihtaa levyä.
MARIT BERGMAN: Baby Dry Your Eye
Arvio julkaistu Soundissa 05/2004.
Kirjoittanut: Jarmo Vähähaka.
Arvio
MARIT BERGMAN
Baby Dry Your Eye
RCA
Baby Dry Your Eye
RCA