MORENO VELOSO + 2: Music Typewriter

Arvio julkaistu Soundissa 04/2001.
Kirjoittanut: Jussi Niemi.
Brasilialaismusiikkia 60/70-luvuilla muokanneen tropicalia-liikkeen johtotähtiin lukeutuvan Caetano Veloson poika teki tämän debyyttinsä vasta 27-vuotiaana. Viive johtuu kuulemma keskittymisestä väitöskirjantekoon fysiikassa.

Arvio

MORENO VELOSO + 2
Music Typewriter
Hannibal

Brasilialaismusiikkia 60/70-luvuilla muokanneen tropicalia-liikkeen johtotähtiin lukeutuvan Caetano Veloson poika teki tämän debyyttinsä vasta 27-vuotiaana. Viive johtuu kuulemma keskittymisestä väitöskirjantekoon fysiikassa.
Hyvin tämäkin homma tohtorilta taittuu. Erittäin pienieleisesti sähköbasisti Alexandre Kassinin ja elektronirumpali/perkussionisti Domenico Lancellotin kanssa toteutettu, höyhenen kevyt ja ilmava Music Typewriter kuulostaa kypsältä. Veloson akustisen kitaran ja korkean, melkein puhemaisen laulun leimaaman musiikin hahmo paljastaa hienovaraisen modernisminsa vaivihkaa, mutta sitten se kasvaa vietteleviin mittoihin. Nykyaika kuuluu eniten laboratoriomaisissa syntikkasirityksissä ja epätyypillisesti soivissa perkussioissa.
Veloson, Kassinin ja Andres Levinin tuotanto ansaitsee täydet pinnat herkästä intiimiydestään. 2/3 materiaalista on Velosoa ja se on tasokasta. Iankaikkisen tuttua viihdeviisua tabloineen lainaileva Para Xó aiheuttaa akuutin deja vun, mutta varsinaisia killereitä ovat tässä kehyksessä harvinaisen isokalustoinen Arrivederci ja päättäväisesti sykkivä Assim. Cover-osastokin on mielenkiintoinen: Djavanin Esfinge, Carmen Costan 40-luvun hitti Só Vendo Que Beleza ja Disneyn Lumikin teema I'm Wishing. Vieraista mainittakoon isä Caetano ja Daniel "Tomin pojanpoika" Jobim.
Music Typewriter hiipii systeemiin vaivihkaa muodostuen lopulta tavaksi, jolla on pelkästään hyviä vaikutuksia. 

Lisää luettavaa