OMAR SOULEYMAN: Bahdeni Nami

Arvio julkaistu Soundissa 10/2015.
Kirjoittanut: Jussi Niemi.

Arvio

OMAR SOULEYMAN
Bahdeni Nami

Syyrian kammottava sota on pakottanut viime vuosina länsimaissakin maineeseen nousseen Omar Souleymanin rajan yli Turkkiin, mutta syyrialainen häälaulaja hän on, vaikka hyödyntääkin musiikissaan vaikutteita kaikista kotiseutunsa kulttuureista: kurdeilta, aramealaisilta, turkkilaisilta, irakilaisilta ja arabeilta.

Mies on tehnyt yli 500 albumia. Valtaosa on äänitetty häätilaisuuksissa livenä, mutta niitä myydään piraatteina ympäri Lähi-itää. Tyyli on nimeltään dabke, alueen häissä suosittu ripeä rytmi, jota tanssitaan rivissä.

Souleyman laulaa vähän käheällä kurkkuäänellä syntikan kiemurrellessa aidon lähi-itäisesti, vielä autenttisempaa makua tulee saz-luutusta ja paikallisista rummuista. Pääsääntöisesti suoraviivaisen hypnoottiset tempot ovat vauhdikkaita, mitä nyt Darb el Hawa luikertelee rauhallisemmin. Se on toinen kahdesta omatuotantoisesta sävelmästä. Useimmat seitsemästä pitkästä kappaleesta on tuottanut joku länkkäri, kuten Kieran ”Four Tet” Hebden, Gilles Peterson tai Monkeytown-levymerkkiä pyörittävä Modeselektor.

Lopputulosta voi kuunnella elektronisena tanssimusiikkina siinä kuin etnisenä musiikkina. Länsimaiseen korvaan operoidaan aika kapealla raiteella, mutta ehdottomasti menossa on oma vinkeä charminsa, eikä mitään mautonta makeutusta vankasta tanssirytmiikasta huolimatta.

Lisää luettavaa