RAEKWON: The Lex Diamond Story

Arvio julkaistu Soundissa 03/2004.
Kirjoittanut: Asko Kauppinen.
36-vuotias Corey Woods ei ole koskaan ollut poikkeuksellisen hyvä seremoniamestari, mutta 90-luvun puolivälissä hän oli tyylikkäin, jäljitellyin, ilman muuta vaikutusvaltaisin. Raekwon on yhä relevantti, tyylittömästi sukeltaneen Wu-Tang Clanin alkuperäisjäseniä.

Arvio

RAEKWON
The Lex Diamond Story
Universal

36-vuotias Corey Woods ei ole koskaan ollut poikkeuksellisen hyvä seremoniamestari, mutta 90-luvun puolivälissä hän oli tyylikkäin, jäljitellyin, ilman muuta vaikutusvaltaisin. Raekwon on yhä relevantti, tyylittömästi sukeltaneen Wu-Tang Clanin alkuperäisjäseniä. The Lex Diamond Story on hänen kolmas lukunsa.

Only Built 4 Cuban Linx (1995), Raekwonin ensimmäinen soolo, kenties paras Wu-Tang-levyistä ja aikakauden varsinainen apeksi kaikui 90-luvun lopulla monen East Coast -artistin ilmaisussa. The Lex Diamond Storykin mukailee sen muotoa, eeppistä hip hop -lp:tä skitein kaikkineen. Vaikka teema on löyhä ja monasti kuultu, Raekwonia kuunnellessa ei voi olla ajattelematta, kuinka väärin häntä on tulkittu. Sen sijaan, että hip hop -lp:t olisivat muuttuneet Cuban Linxin kaltaisien albumien myötä kohti eheämpiä kokonaisuuksia ja parempia sekvenssejä, niistä on tullut entistä sirpaleisempia kokoelmia kappaleita, jotka eivät juurikaan liity toisiinsa. Sitäkin ikävämpää tietysti on, että harvemmin edes peräkkäiset säkeet lyövät kättä, eikä persoonallisella slangillaan imitaattoreita ruokkinut Raekwonkaan ole koskaan ollut selväsanaisin MC.

RZA:lla ei ole roolia tässä elokuvassa, mutta kohtalaisen mallikkaasti tuotettu levy toimii säännöstään tyydyttävästi. 

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa