RILO KILEY: Under The Blacklight

Arvio julkaistu Soundissa 09/2007.
Kirjoittanut: Tero Alanko.

Oletteko huomanneet, miten muuten virheettömillä levyillä on usein yksi ihan sietämätön biisi? Kalifornialaisen Rilo Kileyn neljännellä albumilla se on kuin kasari-Madonnaa tai Gloria Estefania parodioiva Dejalo. Muuten kaikki loksahtaa Under The Blacklight -kiekolla niin kohdalleen, että ihan heikottaa.

Arvio

RILO KILEY
Under The Blacklight
Warner Bros.

Oletteko huomanneet, miten muuten virheettömillä levyillä on usein yksi ihan sietämätön biisi? Kalifornialaisen Rilo Kileyn neljännellä albumilla se on kuin kasari-Madonnaa tai Gloria Estefania parodioiva Dejalo. Muuten kaikki loksahtaa Under The Blacklight -kiekolla niin kohdalleen, että ihan heikottaa.

Aivan kuin indie-uskovaisia ärsyttääkseen Rilo Kiley sukeltaa kerralla niin syvälle valtavirtaan kuin keuhkot antavat myöten. Ytimekäs ja kiiltävä Under The Blacklight -levy palauttaa mieleen 70-luvun lopun Fleetwood Macin, Banglesin, Blondien ja herkimmillään Emmylou Harrisin. Se on vain simppeliä ja sympaattista popmusiikkia, mutta lajissaan silkkaa luksusta, ehdotonta Ben & Jerry’s -luokkaa.

Rilo Kileyn uudet biisit ihastuttavat konstailemattomuudellaan. Niissä on yleensä suora rumpubiitti, vihellettävä kitarakoukku ja luonteva kertosäe. Kaiken kruunaavat kaiketi 2000-luvun Susanna Hoffsiksi pyrkivän Jenny Lewisin kuulas ääni ja raadolliset, usein seksin ja rahan syövereihin sukeltavat sanoitukset.

Under The Blacklight -albumi on pitkään aikaan parasta kuulemaani radio- ja autoilumusiikkia. Sille tuovat väriä taitavat viittaukset souliin, folkiin ja kantriin – siis amerikkalaisen musiikin keskeiseen kaanoniin.

Lisää luettavaa