BBE:n ja Rapsterin alkuvuodesta julkaisema Virgin Ubiquity: Unreleased Recordings 1976-1981 esitteli julkaisematonta materiaalia Roy Ayersin Polydor-aikakaudelta. Kokoelma oli rehellinen mutta valikoiva ote Ayersin arkistosta, jonka hän on pitänyt ajan tasalla dokumentoimalla kaiken säveltämänsä.
Vaikka vibrafonisti onnistui 1970-luvulla säilyttämään oikeudet äänityksiinsä, hän tuskin osasi arvata nauttivansa vuosikymmenien päästä suunnatonta arvostusta nuoremman polven keskuudessa: Ayers on sämplätyimpiä artisteja kautta aikain, mustan musiikin suurmiehiä, aikanaan halveksittu takinkääntäjä. Kuka tietää, missä Ayers olisi nyt, jos hän ei olisi 1970-luvulla keventänyt ja suoristanut bop-ilmaisuaan cross over -yleisö tähtäimessään.
Mahogany Vibesilla esitellään tuoreiden töiden ohella jälkikatsauksia elähtäneisiin standardeihin. Ayers antautuu analysoimaan vaiherikasta uraansa käymällä johdonmukaista ja ymmärtävää vuoropuhelua seuraajiensa kanssa korostaen sukupolvien yhteisiä pintoja pilkotuin rummuin, yksinkertaisin kierroin. Ayers osoittaa olevansa tietoinen siitä, kuka adoptoi hänen terästämättömän näkemyksensä cut out -laareista ja väritti luonnoksen modernista rytmimusiikista.
ROY AYERS: Mahogany Vibes
Arvio julkaistu Soundissa 10/2004.
Kirjoittanut: Asko Kauppinen.
Arvio
ROY AYERS
Mahogany Vibes
BBE
Mahogany Vibes
BBE