SCARS ON BROADWAY: Scars On Broadway

SCARS ON BROADWAY
Scars On Broadway
Interscope

System Of A Down hehkui hetken uuden metallimaailman huipulla, kenties jopa tiennäyttäjänä. Sitten se jäi paikalleen, kuten yhtyeen biisinikkari Daron Malakian sanoo. Tämän takia Malakian otti mukaansa rumpali John Dolmayanin ja teki hänen kanssaan ensimmäisen Scars On Broadway -levyn.

Myös SOADin laulaja Serj Tankian julkaisi taannoin Elect The Dead -soolon (2007), mutta osaltani suuremmat odotukset kohdistuivat Malakianin tekemisiin. Levy on kuitenkin pettymys.

Tehdessään SOADin viimeisiksi jääneitä Mezmerize/Hypnotize -levyjä (2005) Malakian väitti kokeilleensa uudenlaisia lähestymistapoja ja äänimaailmoja. Näissä kokeiluissa on Scars On Broadwayn alku, mutta lopputuloksena on SOADista paljon suoraviivaisempaa ja yksinkertaisempaa rokkia. Kenties SOAD oli monipuolisinta ja kokeellisinta, mihin Malakian säveltäjänä pystyy? Tästä kaikesta huolimatta on todettava, että levy ei missään nimessä ole huono. Varsinkin jos sitä vertaa amerikkalaisen nykyrockin valtavirtaan, Scars On Broadway ansaitsee paljon kiitosta.

Scars On Broadwayn musiikki on äärimmäisen melodista ja hyvin toteutettua. Malakianin hitusen häiriintynyt lauluääni tuo lisää mielenkiintoa muuten hyvin puhtoiseen äänimaailmaan. Tästä hienona esimerkkinä rauhallinen ja synkkä Insane. Levyllä on paljon tarttumapintaa ja monet kappaleista jäävät soimaan päähän jo ensi kuulemalta. Levyn kertosäkeissä on helppo laulaa mukana. Ehkä Scars On Broadwayta voisi tämän takia verrata kotoiseen Apulantaan.

On Malakianin itsevaltaisella projektilla (hän on soittanut levylle kaikki muut instrumentit paitsi rummut) myös läheinen yhteys SOADiin. Kappaleet Babylon ja World Long Gone kaipaavat vain Serj Tankianin upeaa ääntä seurakseen ja siinä olisi alku uudelle System Of A Down -levylle. Hämmästyttävää on myös, että kappale Kill Each Other/Live Forever on todella samankaltainen kuin Serj Tankianin albumin Empty Walls -hitti. Ajatusleikkinä olisikin ollut hauskempaa, jos Malakian ja Tankian olisivat löytäneet toisensa soololevyjensä myötä ja vasta sitten perustaneet SOADin.

Toivottavasti Scars On Broadway on Daron Malakianille vain projekti, jonka avulla hän löytää innoituksen säveltää monimuotoisempaa ja yllätyksellisempää hyvää musiikkia. Nyt tuntuu kuin hän tietoisesti pyrkisi kohti suoraviivaista popilmaisua. Ehkä kyseessä onkin irtiotto SOADin itseisarvoksi muuttuneesta monimuotoisuudesta. Tästä näkökulmasta ajatellen Scars On Broadway on upea levy.