YESTERDAY´S NEW QUINTET: Stevie

Arvio julkaistu Soundissa 05/2004.
Kirjoittanut: Asko Kauppinen.
Madlibin legendaarinen maine on peruja hänen ilmiömäisestä samplerin hallinnastaan. Lootpackin Soundpieces: Da Antidote (1995) -albumia tuottaessaan Madlib osoittautui yhdeksi rajoittuneen E-mu SP-1200 -yksikön harvoista mestareista. Hän on tehnyt useaan otteeseen ihmeitä kymmenen sekunnin sample-ajalla.

Arvio

YESTERDAY´S NEW QUINTET
Stevie
Stones Throw

Madlibin legendaarinen maine on peruja hänen ilmiömäisestä samplerin hallinnastaan. Lootpackin Soundpieces: Da Antidote (1995) -albumia tuottaessaan Madlib osoittautui yhdeksi rajoittuneen E-mu SP-1200 -yksikön harvoista mestareista. Hän on tehnyt useaan otteeseen ihmeitä kymmenen sekunnin sample-ajalla. Sittemmin on siirrytty muun muassa Akain MPC-sarjaan, koskettimiin, uusien haasteiden pariin, ja tuotteliaisuus on kasvanut kysynnän siivellä: Otis Jacksonin pojasta on tullut hip hopin renessanssiruhtinas, Stones Thrown avain maailmalle ja Yesterday's New Quintet, yhden miehen kvintetti.

Steviestä julkaistiin aiemmin 1500 cd:n painos, joka myytiin hetkessä loppuun. Angles Without Edges – ja Shades of Blue -teosten (2001 ja 2003) tapaan albumi edustaa Madlibin instrumentaalikokeiluja, joten Fender Rhodes, Clavinet E-7, Wurlitzer ja vibrafoni ovat äänessä. Madlib tapailee Stevie Wonderin teemoja koskettimin rumpukoneen ja samplerilla soitetun akustisen basson päälle.

Parhaimmillaan melodiat ovat perkussiivisia, vihjailevia ja iskut vaimennettuja, mutta turhan usein rummut säilyttävät peruspulssin niin tiukasti, että tribuutti menee easy listening -osastolle.