”Hei, hei, hei, olen viinamäen mies!” – Korpiklaani iskee peliin tapporaudan

Moni suomalaisyhtye on yllättänyt iloisesti menneinä viikkoina – muun muassa CMX ja Mokoma ovat tuoneet markkinoille kenties parhaat studioalbuminsa koskaan. Myös Nightwishin Endless Forms Most Beautiful on yhtyeen uran huikein kokonaisuus, mutta sehän odottaa vielä julkaisuaan.

Kollegoiden kaltaiseen saavutukseen yltää yhdeksännen pitkäsoittonsa myöhemmin keväällä julkaiseva folkmetal-suuruus Korpiklaani. Aiempaa tanakammalta ja paikoin jopa yllättävänkin metalliselta soundaava Noita-albumi on ripeätempoinen, monipuolinen ja takavuosia huomattavasti innovatiivisempia soolo-osuuksia sisältävä kokonaisuus, joka tekee kymmenen biisinsä aikana melkoisen matkan, lähtien kerrasta päähän tarttuvista tulevista livehiteistä (muun muassa Viinamäen mies ja Sahti) ja kulkien Minä näin vedessä neidon -kappaleen raukeamman/odottamattomamman tunnelmoinnin kautta uudenlaisella Korpiklaani-soundilla vakuuttavaan Lempoon.

Noita ei todellakaan syntynyt helpolla. Studioaikaa hupeni paljon enemmän kuin suunnittelimme, mutta onneksi lopputulos onkin sitten parasta Korpiklaania koskaan, tuottaja Aksu Hanttu kertoi Hollolan Petrax-studion uumenissa.

– Aksu on sataprosenttisen oikeassa. Saimme tehdä tosissamme töitä levyn parissa, mutta lopputulosta kuunnellessa kaikki ongelmat unohtuvat, laulajakitaristi Jonne Järvelä huomauttaa. (Ja kuten yllä olevasta kuvasta voi huomata, Hantulla ja yhtyeellä on edelleen varsin läheiset ja rakkaat välit).

Uuden Korpiklaani-albumin eräs yllättävimmistä ralleista on Jouni Jouni – siis Billy Idolinkin levyttämä Mony Mony. Alkuperäisen versionhan esitti Tommy James And The Shondells jo vuonna 1968 ja sen pariin pääsee täällä. Popedan ja Raaka-Arskan näkemys, tunnetusti Muumi muumi, löytyy täältä.

-Olin heti aivan liekeissä, kun Jonne kertoi ajatuksestaan tämän klassikon versioimisesta. Korpiklaanin näkemys toimii hienosti, Hanttu nauraa.

Tuoreita ääninäytteitä on luvassa myöhemmin!