Kitaravirtuoosi syyttää Metallican Kirk Hammettia kitarasoolojen kuolemasta – ”Hänen soihtunsa palaa hyvin himmeästi, jos lainkaan”

25.12.2023 12:25

Metallica-kitaristi Kirk Hammett herätti hiljattain keskustelua väittämällä, että ”ei-muusikoista koostuva yleisö” ei juuri ”muista kitarasooloja”.

”Ikävä sanoa lukijoillenne, mutta ei-muusikot, joista suurin osa kuulijoista koostuu, eivät muista kitarasooloja”, Hammett loihe lausumahan Guitar Worldin haastattelussa. ”He tulevat muistamaan hienot melodiat ja erityisesti biisit – sellaiset jotka vievät heidät eri paikkaan kuin missä he olivat vielä viisi minuuttia aiemmin.”

Kitaravirtuoosi Angel Vivaldi on vahvasti eri linjoilla kuin kollegansa – ja vierittää syytä huonosti muistiin jäävistä sooloista Hammettin itsensä niskaan.

”Ei voisi olla kauempana totuudesta”, Vivaldi kommentoi Metal Injectionin haastattelusta jakamaa uutista Facebookissa. ”Jos soolon on tehnyt hyvä laulunkirjoittaja eikä laiska, pelkkään lihasmuistiin nojautuva kitaristi, soolo tulee elämään ihmisten mielissä ikuisesti.”

”Ilman Kirkiä en olisi tässä, joten kunnioitan häntä syvästi”, kitaristi selventää lisäkommenteissa. ”Mutta heti kun joku sortuu ’nykypäivänä ei enää tehdä hyvää tai muistettavaa musiikkia’ -ajatteluun, sitä tulee samalla julistaneeksi, että ’olen ahdasmielinen enkä etsi uutta musiikkia käsiini oikeasti sitä arvioidakseni.’ Et voi sanoa niin kuuntelematta jokaista uutta Spotifyihin päivittäin ladattua kappaletta ja harvempi tuossa iässä oikeasti etsii uutta dumaamaansa musiikkia.”

Kitaristi esittää arvion, jonka mukaan Spotifyssä julkaistaan päivässä noin 23 000 kappaletta ja laskee esimerkin omaisesti, että näistä noin 30% näistä sujahtaa rock-kategoriaan ja ehkä 5:ssä prosentissa on kitarasooloja.

”Kukaan ei kuuntele 345 biisiä väitteitä esittääkseen. Musiikkia on yksinkertaisesti liikaa”, Vivaldi kirjoittaa. ”On parempi sanoa, että ’en ole kuullut yhtään ikonista kitarasooloa’, eikä että ’kitarasoolot ovat kuolemassa.’”

Vivaldi toteaa, että vanhempi sukupolvi on tottunut Guns N’ Rosesin, Queenin ja Les Zeppelinin kaltaisiin jätteihin.

”Ylisaturaation takia ei ole mitään mahdollisuutta että mikään uusi bändi savuttaisi vastaavaa menestystä ja näkyvyyttä. Niin ei tule koskaan enää tapahtumaan. Niinpä ikoniset soolot sujahtavat suurimman kuulijamassan tutkan ali. Lisäksi monet vanhemmasta sukupolvesta eivät kykene valjastamaan teknologiaa hyödykseen.”

Vivaldi kirjoittaa, että Hammett oli ennen juuri sellainen hahmo, joka sai ei-muusikot ryhtymään kitaristeiksi.

”Hän on itse syypää siihen että kitarasoolot ovat kuolemassa! Voisi väittää, että hänellä on suuri mahdollinen alusta inspiroida uusia kitaristeja, mutta koska hän on omaksunut ’raa’an, improvisointiin perustuvan lähestymistavan’ (jota hän ei mielestäni hallitse) 72 Seasonsilla ja ties kuinka monella levyllä sitä ennen, hänen soihtunsa palaa hyvin himmeästi, jos lainkaan.”

”Muistatteko kuinka Lars [Ulrich] kertoi, kuinka Kirkiltä meni noin kuusi kuukautta säveltää soolo The Unforgivenille. Minä muistan. 72 Seasonsille ’hän repi kasaan 20-30 sooloa, vippasi ne bändin rumpalille ja tuottajalle ja sanoi: ’Editoikaa te ne kasaan’ Tuollainen onnistuu vain David Gilmourin kaltaisilta maailmanluokan muusikoilta. Ja se on ihan ok. Hän on ansainnut oikeuden toimia niin. Mutta hänellä ei ole oikeutta sanoa mitä hän sanoi. Siitä tulee ongelma vasta kun väität soolojen tekevän kuolemaa ja ohitat kokonaisia sukupolvia, jotka kantavat yksissä tuumin pudottamaasi soihtua.’”

Lisää luettavaa