Lauryn Hillin väitetään varastaneen musiikkia klassikkolevylleen ja kohdelleen bändiään huonosti – Laulaja reagoi syytöksiin

Lauryn Hill -kuva: Julius Töyrylä / Pori Jazz

Syytösten takana on pianisti ja tuottaja Robert Glasper.

Tuottaja ja pianisti Robert Glasper väitti hiljattain antamassaan haastattelussa r&b-suuruus Lauryn Hillin varastaneen toisten tekemää musiikkia 20 vuoden takaiselle The Miseducation Of Lauryn Hill -menestysalbumilleen.

”Hän otti kaiken kunnian klassikkoalbumin tekemisestä. Ne biisit olivat muiden ihmisten tekemiä eivätkä he saaneet mitään tunnustusta. Hän ottaa mielellään kunniaa muiden työstä tullakseen superihmiseksi”, Glasper kommentoi.

Glasper väitti Hillin myös kohdelleen bändiään mielivaltaisen kaltoin. Glasper sanoo laulajan uhanneen leikata puolet taustabändinsä palkasta erään keikan harjoituksissa eivätkä soittajat saaneet katsoa tätä suoraan silmiin. Glasperin mukaan bändin jäsenten piti myös virittää laulajan kitaraa, koska tämä ei itse osannut sitä.

”Hän ei ole tehnyt tarpeeksi voidakseen käyttäytyä niin. Teit yhden hienon asian, etkä tehnyt sitäkään itse”, kuittaa muun muassa Stevie Wonderin ja Quincy Jonesin kanssa työskennellyt Glasper.

Lauryn Hill on nyt julkaissut pitkän avoimen kirjeen, joka on osoitettu suoraan Robert Glasperille ja jossa laulaja kommentoi tuottajan väitteitä biisien kirjoittamisesta ja taustabändin kohtelusta.

”Voit antaa ehdotuksia, mutta et voi kirjoittaa puolestani. Minä olen luovan ilmaisuni arkkitehti eikä mitään päätöksiä tehdä ilman minua. Palkkaan mestarirakentajia, artisaaneja ja teknikoita, jotka soittavat kauniisti, lainaavat teknistä osaamistaan ja kääntävät kieleni kauniiksi musiikiksi. Nämä ovat minun kappaleitani ja muusikot palkataan, koska he ovat instrumenttiensa mestareita”, Hill kirjoittaa.

”En ole varma, pitääkö hänen väitteensä paikkansa, mutta en usko, että yksikään muusikko tiesi, miten paljon minä sain palkkaa. En muista vaatineni bändin palkan puolittamista, mutta en olisi ainakaan tehnyt sitä mielivaltaisesti ilman kunnon syytä. Tiedän artisteja, jotka toimivat näin – James Brown oli tunnettu siitä ja on varmasti monia muitakin.”

”En ymmärrä, miksi sellainen periaatteen muusikko, jonka mielestä ’varastin’ hänen ystäviltään, sitten jatkoi työskentelyä kanssani. Jos se oli tekopyhyyttä tai opportunismia aidon kiinnostuksen sijaan, se vain selittää osaltaan, miksi minun on tarvinnut pitää suojausta yllä.”

Hill ihmettelee myös, millä oikeudella Glasperin mielestä hän ”ei ole tehnyt tarpeeksi” kuten vaikka vertailukohdaksi heittämänsä Stevie Wonder tai Quincy Jones. Laulaja muistuttaa, että vaikka Miseducation on hänen ainoa soololevynsä, on hän tehnyt paljon muutakin musiikin saralla.

”Suurin osa luultavasti kuulee sinun nimesi nyt ensimmäistä kertaa, koska sinä mainitsit minun nimeni haastattelussa. Yhtään lahjojasi vähättelemättä, mutta tämä on fakta”, Hill toteaa.

”Olin myös mukana Fugeesissa, rajoja rikkoneessa moninkertaista platinaa myyneessä yhtyeessä, joka teki siltoja sosiaalisten ja kulttuuristen kuilujen välille ja olivat hiphopin sanansaattajia. Loimme tärkeän pohjan kokonaiselle artistien ja muusikoiden sukupolvelle, joka seisoo yhä pystyssä.”

Hill kommentoi myös sitä, miksi hän saattaa aloittaa keikkansa joskus tunteja myöhässä aikataulusta. Hän vakuuttaa, ettei kyse ole siitä, etteikö hän kunnioittaisi fanejaan vaan nimenomaan päin vastoin.

”Välitän liikaa ja vaadin, että asiat ovat juuri oikein. Haluan myös muuttaa esityksiäni säännöllisesti, vaihtaa sovituksia, lisätä kappaleita ja niin edelleen. Tästä johtuen soundcheckit usein venyvät, minkä vuoksi ovet avataan myöhässä ja näin myös keikka alkaa myöhässä. Tämä perfektionismi johtuu siitä, että haluan yleisön kokevan parhaimman ja aidoimman musiikillisen kokemuksen minun tekemisistäni.”

Voit lukea koko pitkän kirjoituksen täältä.