Loudwire listasi yllättävimpiä rock- ja metallicovereita – mukana Him ja Children of Bodom

Children of Bodom.

Loudwire on listannut 20 ”yllättävintä rock- ja metallicoveria”. Mikä mielenkiintoisinta, siellä Limp Bizkitin George Michael -laina ”Faithin” ja Johnny Cashin ”Hurt”-version seassa on myös suomalaisosaamista kahdenkin kappaleen edestä.

Ensin maininan saa Children of Bodomin näkemys Britney Spearsin läpimurtohitti ”Oops … I Did It Againista”.

”Jättäkää Britney rauhaan? Children of Bodom ei todellakaan tehnyt niin, ja sietäisimme olla siitä kiitollisia”, julkaisu kirjoittaa. ”2000-luvun alkupuolen huippuaikoinaan Spears oli yksi popmusiikin polarisoivimmista hahmoista, mutta valitettavasti hänen uransa on sen jälkeen tullut monille tutuksi yhtä paljon juorulehdistä kuin radioaalloilta. Joidenkin Britneyn suurimpien hittien laatua laulunkirjoittamisen suhteen ei kuitenkaan sovi kiistää.”

”Vuonna 2009 Children of Bodom päätti tehdä coverlevyn nimeltään Skeletons in the Closet, joka sisälsi suurimman osan heidän siihen asti soittamistaan covereista sekä joitakin uusia vetoja. Vaikka se koostuikin suurimmaksi osaksi rock- ja metallicovereista, Brtineyn vuoden 2000 pophitti pisti joukosta silmään kuin pingviini Mäntsälässä. Se oli monille metallifaneille shokki, mutta Children of Bodomin cover puhui omaa kieltään yhtyeen musikaalisuudesta, ja toimi samalla hatunnostona alkuperäisteoksen hienolle sävellykselle.”

Toinen listan suomalaisnimi on Him ja orkesterin versio Chris Isaakin ”Wicked Gamesta”.

”Sen perusteella mitä myöhemmin heistä opimme, Himin versio Chris Isaakin Wicked Gamesta ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä”, Loudwire selvittää. ”Chris Isaakin alkuperäisäänitys on täynnä rietasta kaipuuta ja tihkuu sellaista seksuaalista vetovoimaa, että kappale näyttäytyi mahdottomalta coveroida.”

”Vuonna 1997 kuvioihin ilmestyi suomalainen goottibändi Him, joka esitti kappaleesta oman tuoreen näkemyksensä. Myöhemmin ’love metalistaan’ tunnettu bändi sytytti mustat sydämet roihuun versiollaan, jonka onnistui välittämään saman kaipuun, tosin raskaasti louhivilla kitaroilla ja rockimmalla sovituksella. Se osoittautui soveliaaksi keskipisteeksi Greatest Lovesongs Vol. 666 -debyyttialbumille – ja joidenkin ensikosketukseksi Himiin.”