”Hei, tuossa on David Bowien käyttämä piano, otetaan se meidänkin levyllemme” – Näin syntyi Kreatorin uusi albumi

Neljänkymmenen toimintavuoden portteja kolkutteleva thrash metal -legenda Kreator on edelleen hurjassa iskussa. 10.6. julkaistava, pelottavan ajankohtainen Hate Über Alles kiilaa vaivatta yhtyeen kovimpien albumikokonaisuuksien joukkoon.
9.6.2022 12:15

Keski-Euroopan vesijohtoverkostoissa taitaa uiskennella joitakin aivan erikoisia raskasmetalliseoksia. Siinä missä monet thrash metalin parissa ansiokasta pioneerityötä tehneet amerikkalaisserkut ovat joko laittaneet pillit pussiin (Slayer) tai siirtyneet valtavirran puolelle (Metallica), yhtä paljon vuosirenkaita keränneet saksalaiskollegat paahtavat äkäistä ”rässiä” vanhojen hyvien aikojen hengessä.

Kaikki kunnia esimerkiksi Sodomille ja Destructionille, mutta räväkän teutonipaahdon epäpyhä kruunu on tiukasti Kreatorin kutreilla. Eikä marssijärjestys ole näköjään muuttumassa miksikään, sillä Essenin karulla teolllisuusseudulla 80-luvun alkuvuosina perustetun kvartetin kesäkuussa ilmestyvä Hate Über Alles on eeppisten melodioiden ja äkäisten riffien täyttämä täsmäisku 2020-lukulaisen thrashin ytimeen.

– Edellinen levymme Gods of Violence ilmestyi 2017, ja aloitimme uusien kappaleiden valmistelemisen heti seuraavana vuonna. Hate Über Allesin materiaali oli pitkälti valmiina jo alkuvuodesta 2020, mutta sitten suunnitelmat menivät uusiksi. Pandemia sulki yhtäkkiä koko maailman, ja tajusimme Kreatorin kiirei den olevan ohi – ainakin hetkeksi aikaa, kertoo laulaja-kitaristi Mille Petrozza.

– Näin jälkikäteen on helppo sanoa, että Hate Über Alles hyötyi koronatauosta. Kun pandemiatilanteen todellinen vakavuus selvisi, siirsimme sovittuja studiosessioita eteenpäin, ja ryhdyimme hiomaan tuoreita biisejä entistä paremmiksi. Esimerkiksi levyn nimikappaleen ensimmäinen näkemys taisi olla valmiina jo 2019, mutta lopullinen versio soi melko tavalla erilaisena. Ja melko tavalla parempana!

Kreator vetäytyi studioon lopulta syksyllä 2021. Petrozza, soolokitaristi Sami Yli Sirniö, rumpali Jürgen ”Ventor” Reil ja uusi basisti Frédéric Leclercq työskentelivät tällä kerralla maineikkaan berliiniläisen Hansa-studion uumenissa.

– Fiilis oli sataprosenttisesti kohdallaan. Ehkä se oli pelkkää kuvittelua, mutta Hansan kaltainen legendaarinen paikka ikään kuin piiskasi meitä entistäkin kovempiin suorituksiin, kuvailee Petrozza.

– Välillä me innostuimme karkkikauppaan päässeiden lasten tavoin: ”Hei, tuossa on David Bowien aikoinaan käyttämä piano! Onko tuossa Nick Caven sessioissa käytetty kitara? Otetaanpa ne mukaan meidänkin levylle!”

Hate Über Allesin tuotanto osuu maaliin. Levyn kokonaissoundista ja yhtyeen soitosta löytyy vanhan koulun raivoa, mutta albumi on silti toteutettu modernia studiotekniikkaa hyväksi käyttäen.

– Monet nykybändit kertovat nauhoittaneensa levynsä ”ykkösellä livenä” ja jättäneensä lopputulokseen tahallaan kaikenlaisia soittovirheitä. No, Kreator teki kaiken tuon jo 80-luvulla, eikä meidän enää tarvitse toimia sillä tavalla, nauraa Petrozza.

– Haimme elävää ja energistä ”old school meets new school soundia” tuottajamme Arthur Rizkin (Power Trip, Cavalera Conspiracy) kanssa. Kokeilimme kaikenlaisia juttuja, ja nauhoitimme esimerkiksi rummut sekä bassot vanhan liiton nauhalle, mutta siirsimme sitten kaiken tietokoneelle. Lopputulos miellyttää minua suuresti.

Vaikka uuden Kreator-albumin tekstimaailma onkin luotu jo hyvän aikaa sitten, Hate Über Allesin teemat iskevät tähän hetkeen suorastaan pelottavalla tarkkuudella. Kappalelistalta löytyvät muun muassa teokset Crush the Tyrants, Conquer And Destroy, Demonic Future ja Dying Planet.

– Siinä ei ole mitään uutta, että teen tekstejä julmasta sodasta, sokeasta vihasta ja päättäjien typeryydestä, mutta valitettavasti nämä mielikuvituksen tuottamat tarinat näyttävät joskus muuttuvan ikään kuin todellisuudeksi, vieläpä mitä karmeimmalla tavalla, Petrozza puistelee päätään.

– Kun valmistelin Hate Über Allesin sanoituksia, ajattelin hieman liioittelevani joitakin juttuja, mutta vähänpä minä tiesin… Ihminen on toki aina ollut sotaisa luontokappale, mutta en olisi silti villeimmissä kau­hukuvitelmissakaan pystynyt uskomaan, että keskellä Eurooppaa teurastetaan siviilejä 2020-luvulla.

Hate Über Alles ei kuitenkaan ole sotaan pureutuva teema albumi, sillä mukana on myös Killer of Jesusin, Midnight Sunin ja Strongest of the Strongin kaltaisia kappaleita.

– Provokatiivinen Killer of Jesus oli ehdolla jopa levyn nimibiisiksi, mutta asiaa pohdittuani tajusin kappaleen otsikon vievän mielikuvia väärään suuntaan. Kreator ei kuitenkaan ole mikään black metal -yhtye, sanoo Petrozza.

Killer of Jesus ei kerro Jeesuksen tappamisesta, vaan se on tarina auktoriteeteista ja niiden kyseenalaistamisesta. Esimerkiksi uskonnollisilla ja poliittisilla johtajilla on aivan liikaa valtaa, ja suuret massat tuntuvat seuraavan heitä kyselemättä. En pistäisi yhtään pahitteeksi, jos ihmiset ajattelisivat hieman enemmän omilla aivoillaan.

Midnight Sun ei puolestaan liity Suomeen, mutta varsin läheltä liippaa. Sain nimittäin tämän sanoitusidean katsottuani Midsommar-kauhuelokuvan, joka sijoittuu Ruotsiin. Onneksi myös suomalainen yötön yö tulee kerran tutuksi, sillä mehän soitamme niin Oulussa kuin Helsingissäkin kesäkuussa.

Strongest of the Strong on eräs omista suosikeistani, ja kappale kertoo yleisellä tasolla kaikista heistä, jotka yrittävät tehdä jotakin hyvää tällaisina pelon, vihan ja katkeruuden aikoina. On myös mahtavaa, että biisin taustalaulajaksi päätyi Saksan voimakkain mies -tittelin taannoin voittanut Patrik Baboumian. Patrik on nimittäin eläinten oikeuksien ja veganismin puolestapuhuja, ja nämä asiat ovat minullekin äärimmäisen tärkeitä!

Teksti: Timo Isoaho
Haastattelu on julkaistu Soundissa 5/22.

Lisää luettavaa