Sadepäivänä Tom Waitsin jäljillä

1.8.2007 11:45

Artistin on 2000-luvulla helppo erottua kollegoistaan: käyttäytyy kuin eläisi edelleen pari vuosikymmentä edellisen vuosituhannen puolella. Silloin ei jokaista onnistunutta aivastusta raportoitu tuoreeltaan medialle, eikä kanssaihmisillä ollut mahdollisuutta tallentaa ja jaella joka liikettä salamana internetissä.

Artistin on 2000-luvulla helppo erottua kollegoistaan: käyttäytyy kuin eläisi edelleen pari vuosikymmentä edellisen vuosituhannen puolella. Silloin ei jokaista onnistunutta aivastusta raportoitu tuoreeltaan medialle, eikä kanssaihmisillä ollut mahdollisuutta tallentaa ja jaella joka liikettä salamana internetissä.

Mutta lopulta aika saa kiinni pahimmatkin luddiitit. Jopa ne, jotka pitävät julkisivunsa tietoisesti vähän suttuisena. Kuten Tom Waits. Sillä vaikka artisti olisi haastatteluissaan niin savolaisen vänkyrä ja pahamaineisen välttelevä kuin hän on, totuus löytyy viimeistään haastattelujen rivien välistä.

Hyviä avaimia Waitsin avaavaan lukkoon ovat Patrick Humphriesin tuore ’The Many Lives of Tom Waits’ sekä Mac Montandonin ’Innocent When You Dream’, jonka turkulainen Kustannusosakeyhtiö Sammakko julkaisee muutaman viikon sisään suomeksi.

Kattavin kokoelma kalifornialaiseen lauluntekijään liittyvää asiaa löytyy silti osoitteesta tomwaitslibrary.com. Täytyypä tosin laittaa korvan taakse, että lähettää sivuston ylläpitoon vähän paremman skannin Arto Pajukallion Soundiin laatimasta Tavastian-keikan arviosta vuodelta 1977.

Petri Silas 

Lisää luettavaa