Tien päällä Apocalyptican kanssa, true crime -biisejä, hyppyjä tuntemattomaan – Wheel muistelee kymmenvuotista taivaltaan

Helsinkiläis-brittiläinen progemetalliyhtye Wheel on ennättänyt jo kymmenen vuoden ikään. Timo Isoaho jututti orkesteria Soundiin 5/24.
12.6.2024 13:29

Taas kerran aika rientää. Askel askeleelta tyylikästä uraansa rakentanut helsinkiläinen progemetalliyhtye – kipparinaan brittiläinen kitaristilaulaja James Lascelles – Wheel juhlii ensi vuonna vuosikymmenen mittaista taivalta. 

– 10-vuotisjuhlat 2025? Hemmetti! Tällainen ajatus ei ole käynyt edes mielessä. Meille on tapahtunut niin älyttömän paljon asioita, että pian taakse jäävä vuosikymmen näyttäytyy hieman sumuisena, hämmästelee Lascelles. 

– Juuri nyt fiilis on sellainen, ettemme järjestä sen kummempia synttäribileitä. Olemme tähän mennessä katsoneet aina eteenpäin, kirjoittaneet uutta materiaalia ja niin edelleen. Epäilemättä jatkamme samalla polulla myös ensi vuonna. Ja sitä seuraavana. 

– Olen rehellisesti sanoen vähän yllättynyt siitä, miten pitkälle Wheel on päässyt jo nyt. Varmaan tarpeetonta edes sanoa, mutta toivon mukaan saamme kulkea tätä hienoa polkua myös seuraavat vuosikymmenet. En nimittäin ihan heti keksi, mikä on hienompaa kuin uusien kappaleiden tekeminen ja maailman kiertäminen hyvän musiikin merkeissä. 

Takavuosilta löytyy kaksi Wheel-pitkäsoittoa. Millaisia ajatuksia Moving Backwards (2019) ja Resident Human (2021) nostattavat mieleen tänä päivänä? 

– Ihan ensimmäisenä muistan sen, miten eri tavalla levyt syntyivät, sanoo Lascelles. 

– Kun teimme Moving Backwardsia, hyppäsimme tuntemattomaan, sillä emme olleet koskaan aiemmin tehneet mitään… niin kunnianhimoista. Meillä ei myöskään ollut varsinaista deadlinea, ja saimmekin tehdä hommia ihan rauhassa. Myös ulkopuoliset paineet loistivat poissaolollaan, sillä kukaan ei osannut odottaa Wheeliltä mitään. Omana tavoitteenamme oli saada aikaiseksi mahdollisimman hyvä levy ja soittaa sen jälkeen paljon keikkoja – ehkä jopa Suomen rajojen ulkopuolella! 

– Jos debyytti oli tutkimusmatkailua, Resident Humanin suhteen tiesimme jo etukäteen varsin hyvin, mitä lähdemme hakemaan. Ideana oli toteuttaa levy, joka kuvastaisi erityisesti sitä, millainen bändi Wheel on livenä. 

Sitten maailma sulkeutui. 

– Olimme päässet Resident Humanin tekemisessä aika pitkälle, kun korona laittoi kaiken uusiksi. Yhtäkkiä tilanne oli se, että kaikki pitkän tähtäimen suunnitelmat piti hylätä ja alkaa miettiä, että mitähän sitten, sanoo Lascelles. 

– Omassa päässäni alkoi pyöriä hyvinkin isoja ajatuksia. Mietin bändin merkitystä, paikkaani universumissa ja niin edelleen. Kun tilanne oli sellainen kuin se oli, levyn valmiiksi saattaminen oli aika haastavaa. Lopulta paloin albumin tekoprosessin aikana loppuun pahemman kerran, mutta saimme kuin saimmekin levyn kunnialla maaliin. Ja kun nyt katson Resident Humania, olen levyyn hyvinkin tyytyväinen. 

Jos Wheel-miehistö aikoinaan haaveili soittamisesta Suomen rajojen ulkopuolella, se unelma on toden totta toteutunut. Muun muassa Apocalyptican ja Volan kanssa tehnyt pitkät kiertueet ovat ulottuneet muun muassa Australiaan, Yhdysvaltoihin ja eri puolille Eurooppaa. 

– Esimerkiksi Apocalyptican kanssa vuonna 2022 paiskattu jenkkirundi oli todella hieno kokemus – moninkin tavoin. Teimme matkaa esimerkiksi Arizonassa sateen ja myrskyn jälkeen, ja näimme aavikon täyttyvän ruohosta ja kukista. Se oli kaunista ja surrealistista. 

– Omat keikkamme menivät hienosti, ja päädyin lavalle muutaman kerran myös Apocalyptican kanssa. Heidän laulajansa Franky Perez nimittäin menetti äänensä joksikin aikaa, ja esitin sitten Apo-biisejä livenä Eiccan ja kumppaneiden kanssa. Se oli hienoa. 

– Eräs keikkahistorian kohokohdista oli myös Tuska Open Air kesällä 2022. Esimerkiksi nimibiisimme aikana jengi aloitti moshpitin, ja se oli aivan mahtavaa. Progemetallissa pitäisi ylipäänsä olla enemmän pittejä! 

Nyt käsillä on Wheelin odotettu kolmoslevy Charismatic Leaders. 

– Uuden albumin varsinainen kasaaminen käynnistyi vuoden 2023 alkupuolella, mutta osa ideoista on peräisin jo vuodelta 2019. Ainakin jotkut The Freeze -biisin riffit syntyivät, kun olimme tuolloin tien päällä Soenin kanssa, Lascelles muistelee. 

Charismatic Leadersin studiosessiot alkoivat elokuussa 2023. 

Wheel työskenteli tukholmalaisessa 33-studiossa ääniteknikko Daniel Bergstrandin (In Flames, Behemoth, Soilwork) kanssa. 

– Levy-yhtiömme Inside Out vihjaisi meille Danielista. Olimme sitten yhteyksissä, ja Daniel vaikutti oikein mainiolta tyypiltä. Aloitimme yhteistyön, eikä päätöstä tarvinnut katua, sillä Daniel teki levyn suhteen loistavaa duunia, sanoo Lascelles. 

– Käyttämämme studion omistaa Meshuggahin Fredrik Thordendal. Hänen osallistumisestaan varsinaiseen levytysprojektiin ei ollut etukäteen puhetta, mutta Fredrik olikin sitten paikalla studiolla hyvinkin paljon. Saimme häneltä paljon ideoita miksaukseen ja muihin juttuihin. 

Kerropa hieman uuden albumin sanoituksista. 

– Vaimoni Annukka Lascelles tekee true crimea YouTubeen, ja hän on käsitellyt ohjelmissaan esimerkiksi monenlaisia kultteja. Olemme puhuneet näistä asioista paljon, ja olen pistänyt merkille tietynlaisen korrelaation monien kulttijohtajien ja poliitikkojen sekä kulttuurin maailmassa toimivien johtohahmojen välillä. He ovat usein pintapuolisesti viehättäviä. Narsismi ja empatiakyvyn puute ovat monesti läsnä. Päädyin sitten kirjoittamaan paljon näistä teemoista, ja lopulta vain kaksi uutta biisiä (Saboteur ja The Freeze) kertovat muista jutuista. 

Millaisissa aihepiireissä nämä tarinat liikkuvat? 

– Tein uuden levyn sanoituksia viime vuoden lopulla, ja olin asettanut itselleni tiukan deadlinen. Duunin äärellä tuntui välillä siltä, etteivät kaikki käytetyt työtunnit korreloi lopputuloksen kanssa. Saboteur siis kertoo turhautuneista fiiliksistä, joihin artisti toisinaan väistämättä törmää. 

The Freeze taas viittaa ”halvaantumiseen” parinkin asian äärellä. Joskus jonkun halutun asian saavuttaminen tuntuu mahdottomalta, ja sen äärellä ikään kuin jäätyy. Mukana on myös isompi ja universaalimpi teema: maailmassa tapahtuu kauheita juttuja, mutta niille ei voi itse mitään. Siitä tulee voimaton olo. 

Seuraavaksi Wheelin edessä on tietenkin kiertueita. Yhtye on nyt noussut asemaan, jossa se rundaa pääesiintyjänä niin Euroopassa kuin Pohjois-Amerikassakin. 

– Headliner-status nostaa mieleen aika… surrealistisia fiiliksiä, Lascelles miettii. 

– Eräs mahtavimmista jutuista on se, että pääsemme esittelemään Wheel-materiaalia laidasta laitaan. Olemme tehneet hyvin monia lämppärikiertueita, ja näillä rundeilla soittoaika on tietenkin varsin rajattu. Meillä on pitkiä biisejä, ja neljän tai viiden kappaleen jälkeen keikka on ollut ohi. Nyt tilanne tulee olemaan aivan erilainen! 

Vaihdetaanpa lopuksi hieman aihetta. Jos voisit palata aikakoneella kärpäseksi kattoon minkä tahansa musiikkiteoksen nauhoituksiin, mihin sessioihin menisit? Entä minkä takavuosien keikan olisit halunnut nähdä? 

– Luultavasti menisin seuraamaan Led Zeppelinin Achilles Last Standin purkituksia. Rakastan kyseistä biisiä, ja sen ikuistamisen seuraaminen olisi ollut maagista. 

– Konsertti? Haluaisin palata Nirvanan In Utero -aikakauteen, ja nähdä jonkun keikan niiltä ajoilta. Nirvana on ollut – ja on yhä – minulle suuri inspiraation lähde! 

Teksti: Timo Isoaho
Haastattelu on julkaistu Soundissa 5/24.

Lisää luettavaa