Livearvio: Pauli Hanhiniemen juhlakeikalla kuultiin isot määrät suomirock-hittejä – eikä vain Kolmannelta Naiselta

16.11.2024 20:50

Pauli Hanhiniemen 60-vuotisjuhlakeikka / Tavara-asema, Tampere / 8.11.2024

Pauli Hanhiniemi jos kuka ansaitsee näyttävät 60-vuotisjuhlat. Mies on jättänyt lähtemättömän jäljen kotimaisen populaarimusiikin historiaan, eikä nyt puhuta vain Kolmannen Naisen hiteistä. Tämä tuli selväksi myös 8.11. Tampereella: marraskuinen juhlakonsertti havainnollisti, että mikäli Hanhiniemestä tulevat lähinnä mieleen Tästä asti aikaa ja muut 1980–90-lukujen vaihteen ikivihreät, tämä on liian kapea mielikuva.

Tavara-aseman konsertti oli jaettu kolmeen osaan. Ensin lavalle nousi Kolmas Nainen, sitten oli vuorossa ”enimmäkseen akustista soittoa” eri muusikoiden kanssa ja kolmanneksi esiintymisvuoron sai 20 vuoden poissaolon jälkeen rivinsä kasannut Pauli Hanhiniemen Perunateatteri. Ennalta järjestys tuntui hieman nurinkuriselta, kun Kolmannen Naisen olisi luullut olevan illan pääesiintyjä, mutta loppujen lopuksi ratkaisussa oli järkeä.

Lue myös: Pauli Hanhiniemi ja Juha Torvinen ilmaantuivat Annika Saarikon Facebook-sivulle kommentoimaan hieman asioita

Lue myös: ”Äiti pojastaan pappia toivoi -nimen olen varastanut yhden jäbän suusta” – Pauli Hanhiniemi kertaa uransa vaiheita

Lue myös: Pauli Hanhiniemen Perunateatteri katkaisee pitkän hiljaiselon keikkarintamalla – Suuntaa kevätkiertueelle

Mitä Kolmannen Naisen settiin tulee, siitä ei Soundin partio valitettavasti pysty sanomaan paljoakaan. Siirtyminen pääkaupunkiseudulta Tampereelle tapahtui sellaisten kommervenkkien läpi, että skribentit ehtivät kuulemaan vain setin kaksi viimeistä kappaletta. Kyllähän se Hyvää ja kaunista väkevästi kulki, joten oletettavasti yleisö sai nähdä vahvalla ammattitaidolla esitetyn keikan.

Akustisvoittoisen setin aikana kuultiin muun muassa Hehkumo-yhtyeen tuotantoa sekä vähän Hanhiniemen omaa tunnelmointia. Esimerkiksi hieno Valehtelisin jos väittäisin oli säästetty tähän osuuteen, kun illan juhlakalu esitti laulun yksinään sähköpianon kera. Kappale on ilmeisesti aikanaan reissun päällä kirjoitettu, ja esityksen lopussa Hanhiniemi vaihtoi laulukielen lennosta ranskaan.

Kun Perunateatterin aika koitti, yhtye todisti nopeasti muutaman asian. Ensinnäkin se palautti mieleen, että vuosina 1994–2005 toiminut bändi on levyttänyt huomattavan monta kappaletta, jotka soivat edelleen radiossa ja ansaitsevat paikan kotimaisen rockin suuressa laulukirjassa siinä missä kuin Kolmannen Naisen tuotanto. Esimerkiksi Joki, Vieraslista, Irwin ja Badding, Yksinkertaista ja Siipeen jos sain ovat oivallisia, huomattavan hienolla tekstillä varustettuja biisejä.

Toiseksi Perunateatterin setin aikana kävi selväksi, että Pauli Hanhiniemi on suomirockin saralla poikkeuksellisen taitava laulaja. Kun esimerkiksi Martti Syrjä, Juice Leskinen ja Ismo Alanko tunnetaan ennen kaikkea ilmeikkäinä ja persoonallisina tulkitsijoina, Hanhiniemi on puhtaan laulutaidon näkökulmasta kollegoitaan vahvempi. Rauhallisesta, lämpimästä äänestään tunnettu solisti intoutui välillä revittelemään kunnon bluesrock-tyyliin, ja vaikka mies taisi olla napannut jokusen juhlajuoman ennen Perunateatterin keikkaa, laulu pysyi vankkana viimeiseen nuottiin asti.

Perunateatterin setin lopussa nähtiin myös yllätysnumero, kun lavalle astui Pitkä kuuma kesä -elokuvassa (1999) näytellyt Mikko Hakola laulamaan Hanhiniemen ja Perunateatterin elokuvaan tekemää Lootusasentoon-biisiä. Esitys tarjosi 1990-luvun veteraaneille mukavan nostalgisia hetkiä.

Juhlakonsertin jälkeen tuli tieto, että Hanhiniemi lähtee ensi vuonna Perunateatterin kanssa kiertueelle. Tämä kannattaa pistää korvan taakse, sillä Tavara-asemalla orkesteri osoitti olevansa lujassa iskussa. Myös Kolmas Nainen aikoo keikkailla (ainakin harvakseltaan) vuonna 2025, joten Hanhiniemellä riittää vastaisuudessakin kiitettävästi hommia.

Soundin työryhmä: Saku Schildt, Jenni Rajala