CASS MCCOMBS: A

CASS MCCOMBS
A
4AD

Cass McCombsin debyyttipitkäsoitto on paras 4AD-julkaisu miesmuistiin. Takavuosina useiden laadukkaiden artistien kotina tunnettu levy-yhtiö on 2000-luvulla tyytynyt julkaisemaan yllättävän flegmaattista ja riskitöntä musiikkia. Uusien kykyjen sijaan 4AD on keskittänyt voimiaan Throwing Musesin ja The Breedersin kaltaisiin kehäraakkeihin, mutta Cass McCombsin löytämisen myötä tämän voi antaa anteeksi. Baltimorelaisen lauluntekijän tulevaisuusuuden puolesta ovat liputtaneet muun muassa John Peel ja Uncut-lehti ja A-levyyn tutustuttuani on näihin mielipiteisiin helppo yhtyä.

Ensimmäinen A:n valteista on ennakkoluulottomuus. Siinä missä valtaosa pinnalle pyrkivistä lauluntekijöistä yrittää turhaan apinoida Nick Drakea ja Neil Youngia, operoi McCombs pikemminkin Captain Beefheartin ja Beckin kaltaisten eksentrikkojen vanavedessä. Miehen kernaasti viljelemä lo-fi-tunnelma surinoineen ja kolinoineen vaikuttaa hetkittäin päälleliimatulta, mutta onneksi McCombs on pitänyt mielessä että tärkeintä roolia levyllä näyttelevät itse laulut, ei niiden toteutus.

Myös teksteissään Cass liikkuu muutaman kerran vaarallisilla vesillä. Kappale, jonka nimi on Aids In Africa, ja joka oikeasti käsittelee kyseistä aihetta, saattaisi väärissä käsissä olla jotain äärimmäisen kornia, mutta McCombs hoitaa homman tyylillä kotiin. Vaikkei mies enää aivan poikanen olekaan, on hän säilyttänyt palavan uskon maailman parantamiseen. Toivottavasti hän pystyy pitämään tästä sinisilmäisyydestä kiinni, sillä maailmasta löytyy jo aivan tarpeeksi elämän kovettamia kyynikkoja.