COHEED AND CAMBRIA: The Afterman: Descension

Arvio julkaistu Soundissa 3/2013.
Kirjoittanut: Petri Silas.

Arvio

COHEED AND CAMBRIA
The Afterman: Descension
V2

Claudio Sanchezin visiolle pohjaava Coheed And Cambria on ollut kautta levytyshistoriansa monipuolinen ja omalakinen tapaus – kuten progen kirjainta kunnioittavan orkesterin pitääkin. Ainoa huolenaihe liittyy paradoksaalisesti pomon ylivaltaan: Joe Barresi ja muut ovat newyorkilaista bändiä tuottaneet, mutta mainittavia järistyksiä suuntaan tai toiseen ei olla päästy kokemaan.

Ja se varhain paalutettu tontti, jota rajaavat Rushin 1970-luvun lopun scifi-proge ja At The Drive-Inin parikymmentä vuotta myöhempi piikikäs emo, riittää yhä pelikentäksi, kun vuoroon tulee seitsemäs studiolevy eli viime vuonna startatun The Afterman-paketin jälkimmäinen osa. Levyt liittyvät suuruudenhulluun Amory Wars -jatkumoon, joka uhkaa huhujen mukaan levittäytyä musan ja sarjisten piiristä pian myös tv:n puolelle.

Työlääksi bändin hurmahenkisen diggailun tekee olemuksen staattisuus. The Afterman: Descension ei eroa laadullisesti sen enempää The Afterman: Ascensionista kuin varhemmistakaan julkaisuista. Pidemmän päälle moinen laiskanpulskeus alkaakin uuvuttaa. Coheed And Cambrian kotimarkkinalla on nyt The Mars Voltan mentävä kolo, mutta on vaikea nähdä lattariprogen ystävien ryntäävän Sanchezin leiriin.

Lisää luettavaa