ERI ESITTÄJIÄ: Rappiotaidetta

Arvio julkaistu Soundissa 10/2011.
Kirjoittanut: Antti Luukkanen.

Rappiotaidetta-levy on kätevä sisarjulkaisu niinikään Palefacen toimittamalle samannimiselle kirjalle suomalaisen hiphopin historiasta.

Arvio

ERI ESITTÄJIÄ
Rappiotaidetta
Exogenic

Rappiotaidetta-levy on kätevä sisarjulkaisu niinikään Palefacen toimittamalle samannimiselle kirjalle suomalaisen hiphopin historiasta. Mutta siinä missä kirja etenee muinaishistoriasta nykypäivään, on ääniraita ennemminkin tutkielma härmäläisestä puhemusiikista ennen skillsien ja riimien puhkeamista täyteen kukkaansa. Levy esittelee suomiräpin anatomian ennen kuin siitä tuli ilmiö.

Kyseessä on pikemminkin kulttuuriantropologinen essee kuin raplevy. Liikkeelle lähdetään Leo Jokelan herkeämättömästi svengaavasta Nainen, poliisi ja taksi -kappaleesta ja lopulta päädytään aikansa ihmelapsi-dj Jonny Bron Jonny Rocks ’Emiin. Levy käsittää kolme kategoriaa: rap tyylikeinona ennen genren Suomeen sikiämistä, ensimmäiset hapuilevat askeleet sekä täkäläisen hiphopin pioneerit.

Ajatuksia herää suuntaan jos toiseenkin. Huumoristaan huolimatta Pääkkösten old school -kohkaus oli viriiliä Run DMC:n ja Beastie Boysin jalanjälkien tallaamista. Kuinka vuosituhannen vaihteen jälkeisen hiphop-buumin keskeiset tekijät olivat tonteilla jo vuosikymmentä aiemmin. Ja miten juuri mainstreamiin tosissaan kurkottaneiden – ja päässeiden – tekijöiden ensimmäiset suomenkieliset herutus- ja uholäpät ovat vanhentuneet kaikkein eniten.

Lisää luettavaa