IRMIN SCHMIDT: Villa Wunderbar – A Selection

Arvio julkaistu Soundissa 12/2013.
Kirjoittanut: Juho Äijö.

Arvio

IRMIN SCHMIDT
Villa Wunderbar – A Selection
Spoon/Mute

Canin kosketinsoittajana jo aikoja sitten maineensa niittäneen Irmin Schmidtin sooloura lienee suurimmalle osalle tuntematon alue. Yhtyeen hajoamisen jälkeen hän on julkaissut pienimuotoisia albumeita, soundtrackeja ja yhden oopperan.

Villa Wunderbar on kokonaisuutena mielenkiintoinen poikkileikkaus Schmidtin taustasta klassisen musiikin säveltäjänä ja kokeellisena studiovelhona. Ääni-installaatioiden, synteettisten maisemien ja suoranaisen kabareen välimaastossa liikkuvat teokset kulkevat pikimustasta klaustrofobiasta varjoiseen melankoliaan, ajoittaisten valonhäivähdysten piirtäessä melankoliset maisemat pitkin seiniä. Toisin sanoen Schmidtin sävellykset ovat kuin urbaania maailmanmusiikkia, joiden pohjana on usein ambienssi ja joko luodut tai löydetyt äänet, joka ei ole kovin kaukana Scott Walkerin ekskursioista pimeyden ytimeen.

Toinen levy koostuu mestariohjaaja Wim Wembersin kuratoimasta valikoimasta erityyppisiin elokuviin tehdyistä sävellyksistä. Kokonaisuus toimii yllättävän hyvin. Kontekstistaan irrotettuina toisen levyn teokset kuitenkin sortuvat tuskastuttavan usein liiallisen sentimentaalisuuden ja tuokiokuvien puolelle.

Tämä on Canin tuotannon tapaan oikeasti erikoista musiikkia.

Lisää luettavaa