JARMO SAARI FILMTET: A Tribute To Finnish Cinema

Arvio julkaistu Soundissa 12/2001.
Kirjoittanut: Asko Alanen.
Elina Salon jäljittelemättömän persoonallinen ääni johdattelee Jarmo Saaren dynaamisen soittajapartion kotimaisen elokuvan musiikillisille poluille.

Arvio

JARMO SAARI FILMTET
A Tribute To Finnish Cinema
EMI

Elina Salon jäljittelemättömän persoonallinen ääni johdattelee Jarmo Saaren dynaamisen soittajapartion kotimaisen elokuvan musiikillisille poluille. Vastaan tulee välittömästi iloisesti ja tunteikkaasti inspiroivia melodioita ja visuaalisia mielikuvia Rovaniemen markkinoilta (Rilluma-rei) ja Asfalttilampaiden sielunelämästä (Sinua, sinua rakastan). Aktiivisella sovitusotteella operoiva Saari kasvattaa valikoimansa teemat nimikkobiisiä laajemmiksi medley-soitannoiksi. Näin suomalaisen uuden aallon elokuvan jatsahtavaa soundimaailmaa kaiuttava filmtetti irroittelee solisti kerrallaan myös runsasmuotoisia improvisaatioita ja persoonallisia viisteitä leffaklassikoiden sisälle.

Lasisydän ja Pääskytorni ovat selvimmin nostalgisia ja jotenkin velmun vanhanaikaisen ”modeRnisti” soivia tulkintoja. Uteliaammin kokeilevat Akselin ja Elinan häävalssi sekä Talvisodan ja Rukajärven tien musiikkia yhdistelevä Sota ja Rauha. Tunnelmien lainaajina pudotellaan elokuvasäveltäjien nimiä: Rota, Badalamenti, Herrmann, Morricone… Kappalekohtaisesti haetaan yhteyttä myös Zappaan, Ellingtoniin, klassisiin aihioihin sekä Thereminin avaruusääniin. Alkuperäiset säveltäjät saavat rehdin osansa kunniasta, eikä Donnerin, Linkolan tai Tikanmäen roolia mitätöidä rohkeillakaan tulkinnoilla.

Jarmo Saari hoitaa itse kitara- ja theremin-osuuksia. Pepa Päivinen puhaltaa parasta perioditunnelmaa lukuisin pillein ja torvin. Seppo Kantosen koskettimet löytäretkeilevät inspiroituneesti. Basisti Hannu Rantanen ja rumpali Marko Timonen ovat tervehenkisen rönsyilyn vakaana tukena. Eläviä ja liikkuvia kuvia, totta tosiaan. 

Lisää luettavaa