KAPASITEETTITYKSIKKÖ: Päivästtoiseen

Arvio julkaistu Soundissa 03/2001.
Kirjoittanut: Jorma Jortikka.
Rähinä Recordsin riveistä noussut Kapasiteettiyksikkö on vakuuttanut sekä haastattelussa että tällä albumillakin elävänsä sataprosenttista hip hop -elämää 24/7. Julistuksella haetaan katu-uskottavuutta, mutta asialla on myös toinen puoli.

Arvio

KAPASITEETTITYKSIKKÖ
Päivästtoiseen
Warner

Rähinä Recordsin riveistä noussut Kapasiteettiyksikkö on vakuuttanut sekä haastattelussa että tällä albumillakin elävänsä sataprosenttista hip hop -elämää 24/7. Julistuksella haetaan katu-uskottavuutta, mutta asialla on myös toinen puoli. Jos elää liian tiukasti rapin, hip hopin, graffitien ja bombausten rajaamassa maailmassa, laulujen aihevalikoima kutistuu lopulta aika vähiin. Näin on osittain käynyt myös Kapasiteettiyksikölle. Selvähän se on jokaisen julkaistun rap- ja hip hop -albumin kohdalla, että kyseessä on maailmankaikkeuden paras levy omassa genressään. Asian tosin voisi tiivistää pariin lauluun, sillä ylenmääräinen vakuuttelu vie pohjaa väitteeltä.
Riimittäjinä Tasapaino, Uniikki ja Ääretön ovat mestareita. Nopeampia ja runsaampia sisäisiä riimejä ei ole Suomessa aikaisemmin tehty. Ja koska tekninen taito on hallussa, on helppo myös siirtyä painavampien aiheiden pariin. Etenee-hitin rinnalle kipuavat ainakin 4elementtii ja nimikappale Päiväst2.een jo pelkästään tarttuvien chorusten ansiosta. Albumin vakavaa yleisilmettä keventää hilpeä bailubiisi A-ay!, jossa on oikein erityisen nopeaa sanatykitystä. Viimeiseksi jätetty dramaattinen Kääntöpuoli taiteilee hiuksenhienosti pateettisuuden rajalla, mutta edustaa aiheen puolesta albumin kovinta antia.Taustat voisivat olla monipuolisempia, sillä nyt useimpien laulujen tarvikelista on varsin lyhyt: biitti ja basso rytmikoneesta sekä pääasiassa riffittelyä koskettimilla.
Äijät, tästä on hyvä lähteä! 

Lisää luettavaa