Kotimainen djent on harvinainen luonnonilmiö – Turkulainen Oddland nylkyttää tarttuvasti

Oddland
Origin
Sensory

Progemetalli yleensäkään ei ole suomalaisyhtyeiden keskuudessa kovin suosittua, ja vielä harvemmat täkäläisistä bändeistä operoivat matalavireinen matikkametallin eli djentin parissa. Harvoista alan kotimaisista yrittäjistä parasta osaamista edustaa turkulainen, nyt toisen albuminsa julkaiseva Oddland.

Vuonna 2011 levy-yhtiö Century Median bändikilpailusta levytysuralle ponnistanut yhtye erottuu toinen toistensa sinikopioilta ja kaikki yhdessä Meshuggahin apinoijilta kuulostavassa genressä poikkeuksellisella taidollaan säveltää nytkyttelyprogensa sekaan myös kuuntelukynnystä huomattavasti alentavia melodioita. Tästä suurin kiitos on kitaristi-laulaja Sakari Ojasen, jonka ensilevy Treachery Of Sensesistä (2012) vielä kehittyneet laulumelodiat kuorruttavat selkeärytmiseen nylkyttelyyn tartuntapinnalla, jonka myös genreen syvemmin vihkiytymättömät mieltävät musiikiksi. Origin onkin lajissaan sen luokan osuma, että paremmin melodista djentiä eivät taida osata maailmallakaan tehdä kuin genren tähdet Periphery ja TesseracT.