Levyarvio: Amerikka ja Välimeri samassa maisemassa – Uusi albumi povaa Rhiannon Giddensista Joan Baezin manttelinperijää

Arvio julkaistu Soundissa 6/2019.
Kirjoittanut: Pauli Kallio.

Arvio

Rhiannon Giddens With Francesco Turrisi
There Is No Other
Nonesuch

Historiatietoisen americanan ykkösnainen Rhiannon Giddens ja tämän tavoin Irlantiin asettunut italialainen multimuusikko Francesco Turrisi viettivät viime elokuussa työviikon dublinilaisessa studiossa ainoana suunnitelmanaan ”to make something cool”. Sessiosta syntynyt albumi ei siis asetu samaan linjaan kuin Giddensin kiittäviä arvosteluja niittäneet soololevyt Tomorrow Is My Turn (2015) ja Freedom Highway (2017). Työryhmään liittyivät lisäksi tuottaja Joe Henry, äänittäjä Ryan Freeland ja sellisti Kate Ellis.

Amerikkalainen ja välimerellinen perinne yhdistyvät sangen saumattomasti. Giddensin useat onnistuneet yhteistyökuviot tietäen en vähempää odottanutkaan. Levyn ilme on monipuolisesti akustinen ja luontevasti mannertenvälinen, tunnelma paljolti harras ja keskittymistä vaativa. Ohjelmaan kuuluu Giddensin kappaleita, kansansävelmiä molempien juurilta, gospelia, instrumentaaleja. Oscar Brown Jr:n Brown Baby palaa tasa-arvon teemaan, joka kulkee mukana läpi Giddensin tuotannon Carolina Chocolate Dropsin ajoista Our Native Daughtersin tämänkeväiseen albumiin.

Vanhat suuruudet hiipuvat ja uudet astuvat tilalle. Kun Hurray For The Riff Raffin Alynda Segarra ottaa vastuulleen Patti Smithin tehtävät, Rhiannon Giddens täyttää paikan, jonka Mavis Staples ja Joan Baez aikanaan jättävät. Tulevaisuus on turvattu.

Lisää luettavaa