Levyarvio: Anna von Hausswolffin soolourkuteokset vaihtuvat lavalla bändiin – Livelevyltä pilkistää eurooppalaisen industrialin perimä

Arvio julkaistu Soundissa 2/2022.
Kirjoittanut: Arttu Tolonen.

Arvio

Anna von Hausswolff
Live At Montreux Jazz Festival
Southern Lord

Anna von Hausswolffin konserttiäänitys tarjoaa kätevän läpileikkauksen urkuri-laulajan teatraalisesta estetiikasta. Montreux’ssa, Nick Caven kiertueen lämmittelykeikalla, soittaa bändi. Viime vuosina von Hausswolff on Southern Lordille siirtymisen jälkeen näkynyt useammin urkusooloteosten kautta.

Ensimmäisenä korvaan pistää hauska tapa, jolla soundimaailmasta pilkistää läpi vanha eurooppalainen industrial. Esimerkiksi The Mysterious Vanishing Of Electra kuulostaa hetkittäin aivan The Young Godsilta. Sekä rytmiikassa että tunnelman pinnan alla väreilevässä dekadenssissa on vahvaa sukulaisuutta. Juontaakohan kaikki lopulta jonnekin Bertolt Brechtiin ja Kurt Weilliin? Sotien väliseen Berliiniin? Omalla tavallaan Hausswolffin ylilyönteihin tasaiseen tahtiin lähtevä laulutyylikin voisi olla jostain Franz Treichlerin ja sitten toisaalta Nick Caven välimaastosta.

Live At Montreux Jazz Festival herättää toiveen, että von Hausswolff tekisi taas bändilevyn, jolla käyttäisi ääntään. Kiinnostaa miten viime vuosien minimalistisemman sooloilun vaikutus kuuluisi potentiaalisesti dramaattisemmassa ympäristössä.

Lisää luettavaa