Levyarvio: Muille tehty materiaali toimii omissakin käsissä – The Jayhawks kulkee voitosta voittoon

The Jayhawks
Back Roads And Abandoned Motels
Sony

Jos joku luuli, että Gary Olsonin lopullinen lähtö tekisi Jayhawksista jotenkin huteran, niin pieleen meni. Minneapoliksen posse on edennyt toisen päämiehensä Gary Lourisin johdolla ja muuten muuttumattomalla porukalla voitosta voittoon. Bändi säestää esimerkiksi Ray Daviesia tämän molemmilla Americana-levyillä.

Back Roads And Abandoned Motels palaa muille artisteille ja/tai heidän kanssaan tehtyihin lauluihin kotiporukalla. Vain Lourisin yksin kynäilemät Carry You To Safety ja Leaving Detroit ovat uutta materiaalia. Yhtä kaikki tulos on huippuluokkaa eikä lainkaan hajanainen, mikä tässä asetelmassa olisi hyvin mahdollista.

Mitä enemmän tätä kuuntelee, sitä enemmän nyansseja nousee esiin. Peruslinja on kuin Beatles soittaisi After The Goldrush -kauden Neil Youngia, mutta yhtäällä tuoksahtaa Fairport Conventionin kaltaisten brittifolkrokkareiden vaikutus, toisaalla John Prinen tarinointi. Kaikki kuitenkin ehdottoman sisäistettynä. Kosketinsoittaja Karen Grotbergin laulama avausraita Come Cryin’ To Me kulkee torvien saattamana mollisoulina.

Laulusolistin roolia pallotellaan, mikä tuo hienoa vaihtelua puoliakustiseen kokonaisuuteen. Kovimman kortin pöytään laulajana lyö Louris, tulkinnan eleetön luonteikkuus ei jätä arpomisen varaa. Aivan kympin tuntumassa mennään.