Levyarvio: Nykyhetken täydellinen heijastus – Laineen Kasperin God Damington on äänisuunnittelijan erikoinen

Arvio julkaistu Soundissa /.
Kirjoittanut: Jussi Niemi.

Arvio

Laineen Kasperi ja Kummitusorkesteri
God Damington
Windowfactory

Kasperi on suosikkiräppääjiäni, joten ilman ennakkotietoja odotin terävää verbaalisirkusta kohottamaan mielialaa näinä ankarina aikoina. No, nopeasti opin, että God Damington onkin Kasperin päivitetty paluu biittejä vaan ei laineja tarjoavan debyyttinsä (Kasperi Laine ja Kummitusorkesteri, 2005) meininkiin.

Periaatteessa voidaan puhua myös soololevystä, vaikka muutama vierailijakin vilahtaa, kuitenkin sämpläyksen kautta. Sämpläys ja ”leikkaa, liimaa ja manipuloi” onkin homman nimi. Ainoaa ”suoraa räppiä” kuullaan Kellotornissa Raipatilta, muuten pelin henki on instrumentaalinen.

Kattaus on monipuolinen. Kellotorni ja Mutantti aloittavat erän hysteerisen sirpaleisella kiihkolla. Satamat operoi puhallinsektioon kietoutuvan itäisen jazzin ja koneellisen industrialismin välimaastossa ja Freeze on urbaanin painajaisen soundtrackia. Lentävä matto leijuu staattisesti melkein ambientiksi, vaikka siinäkin on selloineen tietty uumoileva jännityselementti.

Alkaa tuntua yhä enemmän siltä, että valtavan määrän erilaisia elementtejä limittäin ja päällekkäin sisältävä paketti aukeaa täyteen kukkaansa vasta ajan kautta. Kasperihan on ammatiltaan äänisuunnittelija ja ratkaisut ovat pohdittuja. Kerroksia riittää ja etenkin jousien ja puhallinten käyttö puhuttelee. Oikeastaan tämä heijastelee uhkaavaa nykyhetkeä melkein liiankin täydellisesti.

Lisää luettavaa