Levyarvio: Protestia isolla porukalla – Tom Morellon soolo on moniääninen ja -muotoinen kapinaopas

Arvio julkaistu Soundissa 10/2018.
Kirjoittanut: Asko Alanen.

Arvio

Tom Morello
The Atlas Underground
BMG

Kitaristi-aktivisti Tom Morello on julkaissut omalla nimellään ensimmäisen albumin, jolla kuitenkin on joka raidalla vierailijoita niin lauluntekijöinä kuin tulkitsijoinakin. Morellon protestilaulajan alter ego The Nightwatchman on siis selvemmin sooloprojekti. Yhtäläistä on kiivas kantaaottavuus, jonka hän jakaa räppärien, punkkarien ja elektronisten rytmimestarien kanssa. Tyylillisestä monimuotoisuudesta huolimatta kappaleiden vetovoima on yhtä kiivas ja tiivis kuin hyökkäävä sanoituspuolikin, olivatpa tuuppaajana heavyrock-riffailu, soul/blues-laulajat tai synteettisen musan jyske ja tutina.

Rock- ja rap-kaavat ja -variaatiot muuntuvat ja loksahtelevat erittäin toimivasti erilaisiin rytmisiin ja melodisiin kappaleaihioihin. Albumille on rakennettu dynaaminen jatkumo ja mutkikas kaari Knife Party -duon fiittaamasta hallitun kaoottisesta elektronisesta Battle Sirens -voimainstrumentaalista Wu-Tang-klaanilasten GZA:n ja RZA:n sekä Herobustin kanssa rakennettuun perinteisen jylhällä hymnikertsillä kruunattuun rap-selontekoon Lead Poisoning.

Albumin jännite ja hehku pysyy vakaana. Tanakkaa sanomaa ei jankata uuvuttavasti, vaan melodiset välisäkeet ja soitinhöystöt soljuttavat ovelammin vakavaa esitelmöintiä maailman muutostarpeista.

Lisää luettavaa